Zakładasz profil na portalu społecznościowym – podajesz numer telefonu, adres, umieszczasz zdjęcia z egzotycznej wycieczki? W przypadku, gdy na któreś z tych pytań odpowiedziałeś „tak”, zawsze powinieneś zwrócić uwagę na rodzaj ochrony twoich danych stosowany przez portal czy wirtualnego sprzedawcę. Dodatkowo o swoich prawach powinieneś pamiętać korzystając z witryn internetowych oferujących płatne usługi – np. edukacyjne, poradnikowe. Z praktyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że wiedza na temat wirtualnych zagrożeń jest niewielka i powierzchowna zarówno u dzieci, jak i rodziców. Warto pamiętać o podstawowych zasadach korzystania z sieci.
Przeczytaj regulamin, zanim ściągniesz pliki! Zachęcony informacją o darmowej usłudze, logujesz się na stronie, akceptujesz regulamin i szukasz ulubionego filmu do pobrania. Jedna po kilku dniach dostajesz wezwanie do zapłaty. Co należy zrobić w sytuacji, gdy zamówiliśmy bezpłatną usługę, a sprzedawca po kilku dniach żąda jednak zapłaty? Każdy przypadek jest inny i warto w takich sytuacjach skorzystać z bezpłatnej porady prawnej jednego z ponad 370 rzeczników konsumentów. Ponadto należy pamiętać o tym, że z umowy zawartej przez Internet możemy zrezygnować bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wystarczy powiadomić o tym na piśmie właściciela portalu w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Należy uwypuklić, że bez względu na to z jakich usług korzystamy, zawsze musimy zapoznać się z regulaminem, w którym zawarte są informacje o zasadach korzystania z wybranej usługi, jej cena i sposób składania reklamacji, a także warunki odstąpienia od umowy.
Sprawdź ile kosztuje SMS, zanim go wyślesz! Masz pewne objawy chorobowe, natomiast zamiast iść do lekarza, korzystasz ze strony internetowej, zachęcającej do zdiagnozowania przez SMS. Usługa jest płatna – o czym przekonujesz się dopiero po wysłaniu SMS’a. Należy pamiętać o tym,że przed skorzystaniem z telefonicznych, płatnych porad lub wzięciem udziału w jakimkolwiek konkursie, zawsze należy sprawdzić cenę minuty połączenia lub wysłania SMS’a. Pomocny w tym przypadku będzie regulamin, w którym organizator powinien zamieścić informacje o sobie oraz dane, które pozwolą nam ocenić czy skorzystanie z usługi lub gra o obiecaną nagrodę rzeczywiście się nam opłaca.
Zanim kupisz, sprawdź od kogo kupujesz! Sklep internetowy oferuje sprzęt RTV znacznie taniej niż inni przedsiębiorcy pod warunkiem, że konsument od razu wpłaci pieniądze na konto. Strona internetowa nie zawiera wymaganych prawem informacji, ale nie budzi to twoich podejrzeń. Płacisz za towar, który nie dociera. Wówczas okazuje się, że ten przedsiębiorca nie istnieje. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed stronami internetowymi, które nie zawierają podstawowych informacji o sprzedawcy. Przed dokonaniem transakcji należy dokładnie sprawdzić na stronie czy przedsiębiorca zarejestrował działalność gospodarczą – pomocne będą numery KRS czy REGON oraz dokładny adres. W sytuacji, w której nie jesteśmy zadowoleni z zamówienia, mamy prawo do zwrotu produktu w ciągu 10 dni. Natomiast w sytuacji, gdy towar został wysłany, przedsiębiorca nie istnieje, należy zgłosić sprawę organom ścigania, ponieważ najprawdopodobniej mamy wówczas do czynienia z oszustwem.
W sytuacji sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym. Z kolei w przypadku wykorzystania niezgodnego z prawem danych osobowych właściwą instytucją będzie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.