- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRegulamin pracy

    Regulamin pracy

    Zgodnie z treścią art. 104 §2 Kodeksu pracy, regulaminu pracy nie wprowadza się, jeżeli w zakresie organizacji i wewnętrznego porządku pracy obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników. W takiej sytuacji wiążące dla pracowników są postanowienia powyższego układu lub polecenia zatrudniającego.

     

    Treść regulaminu pracy jest tak naprawdę ustalana przez pracodawcę w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Pamiętajmy, że regulamin pracy wydany przez pracodawcę bez wymaganego uzgodnienia z zakładową organizacją związkową nie ma mocy wiążącej. Z drugiej strony w razie nieprzedstawienia w terminie 30 dni wspólnie uzgodnionego stanowiska przez organizacje związkowe w kwestii zaproponowanego przez pracodawcę terminu prowadzenia negocjacji, może on ustalić regulamin pracy bez uzgodnienia z tymi organizacjami.

     

    Niezależnie od tego, ustawodawca wskazał jakie elementy powinien zawierać omawiany akt normatywny. Jak stanowi art. 104[1] KP, regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:

    • organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
    • systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
    • porę nocną,
    • termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
    • wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
    • rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
    • wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
    • obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
    • przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
    • regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych przez pracodawcę z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.

     

    Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy –np. poprzez wywieszenie jego treści na zakładowej tablicy ogłoszeń, wysłanie regulaminu pracownikom za pośrednictwem wiadomości e-mail. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE