Podstawy projektu
Projekt ten pojawił się w związku z prowadzonym przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej postępowaniem w sprawie C-639/11 dotyczącym uchybienia zobowiązaniom ciążącym na Polsce na mocy art. 2a dyrektywy ramowej Rady 70/311/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów kierowniczych pojazdów silnikowych i ich przyczep, art. 4 ust. 3 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007r. ustanawiającej ramy homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep praz układów, części i ich oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów oraz art. 34 Traktatu o Unii Europejskiej. Trybunał Sprawiedliwości zarzuca Polsce, że iż uzależnia rejestrację nowych oraz wcześniej zarejestrowanych w innych państwach niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie, od przełożenia koła kierownicy na lewą stronę. Obecnie obowiązujące przepisy
W chwili obecnej zgodnie z art. 67 ust.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym minister właściwy do spraw transportu może w indywidualnych uzasadnionych przypadkach zezwolić na odstępstwo od reguł i dopuścić rejestrację samochodu nieprzystosowanego technicznie do ruchu prawostronnego. W większości przypadków dotyczy to jednak rejestracji aut zabytkowych i specjalnych.
Propozycje Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Celem nowelizacji na być wprowadzenie przepisów umożliwiających na terytorium RP rejestracje niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie. Ministerstwo proponuje, aby do takiej rejestracji dopuścić samochody osobowe oraz pojazdy specjalne mające znaczenie dla gospodarki, tj. pojazdy przeznaczone do oczyszczania dróg, do wywozu śmieci oraz żurawie samochodowe. Według projektu, takie pojazdy powinny być objęte świadectwem homologacji typu WE pojazdu, czego weryfikacja będzie dokonywana w toku przeprowadzania okresowego badania technicznego po raz pierwszy przed pierwsza rejestracja pojazdu na terytorium RP, poprzez przedstawienie świadectwa zgodności WE lub oświadczenia producenta, potwierdzających wprowadzenie pojazdu do obrotu na podstawie świadectwa homologacji typu WE pojazdu. Aby jednak wyżej wymieniona grupa pojazdów mogła być zarejestrowana w Polsce będzie musiała mieć przystosowane do ruchu prawostronnego światła zewnętrzne oraz usterka wsteczne lub równoważne im inne urządzenia do widoczności pośredniej.
Ostatni wyrok NSA
Naczelny Sąd Administracyjny już kilkakrotnie opowiadał się przeciwko możliwości rejestracji „Anglików” w Polsce samochodów. Takie też zdanie przedstawił w ostatnim wyroku z dnia 24 lipca 2012r. (sygn. akt I OSK 1031/11). Zdaniem sądu dopuszczenie do ruchu drogowego pojazdów z kierownicą po prawej stronie, na takich samych zasadach jak innych pojazdów, zwiększyłoby i tak już bardzo dużą wypadkowość. Jak podkreślił NSA nawet Traktat Unii Europejskiej przewiduje możliwość odmowy rejestracji pojazdu, który spełnia wymagania techniczne w państwach UE, jeżeli przemawiają za tym względy porządku publicznego. Powołał się także na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 20 września 2007r., w którym orzeczono, iż bezpieczeństwo drogowe i ochrona środowiska są nadrzędne względem interesu ogólnego i mogą uzasadniać utrudnienie w swobodnym przepływie towarów.