Spis treści
W niniejszym artykule postaram się przybliżyć kilka podstawowych zasad, które warto znać, udając się do przychodni w celu umówienia się na wizytę lekarską.
Czy obowiązuje rejonizacja?
Pacjent, który chce zarejestrować się do lekarza nie ma obowiązku skorzystania z placówki, która znajduje się najbliżej jego miejsca zamieszkania. Co do zasady świadczeniobiorca ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej spośród tych świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Oznacza to, że pacjent nie może zostać odesłany do placówki najbliższej ze względu na miejsce zamieszkania. Brak rejonizacji odnosi się do wszystkich świadczeń, tj.:
ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (poradnie specjalistyczne);
- leczenia szpitalnego;
- rehabilitacji leczniczej;
- leczenia uzależnień;
- opieki psychiatrycznej;
- opieki długoterminowej i hospicyjno – paliatywnej.
Czy rejestratorka może zadawać szczegółowe pytania przy okienku?
Należy wskazać, że ze względu na ochronę danych wrażliwych rejestratorka nie powinna szczegółowo wypytywać pacjenta o jego chorobę, jej przyczyny oraz przebieg. Zakres pytań zadanych przez rejestratorkę tak naprawdę powinien obejmować jedynie informacje pozwalające na dokonanie rejestracji zdarzenia, czyli np.: imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, adres zamieszkania, ewentualnie nr telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty.
Czy przychodnia może ustalać konkretny dzień lub godziny w których można się umówić do lekarza?
Należy podkreślić, że wyznaczenie przez świadczeniodawcę (czyli np. przychodnię, szpital itd.) konkretnego dnia lub godzin, w których można się umówić do lekarza jest niezgodne z prawem. Zgodnie bowiem z § 13 "ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej", stanowiącym załącznik do Rozporządzenia MZ z dnia 6 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 484) – na wizytę do lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji.
Czy pacjent musi osobiście dokonać rejestracji?
Nie, w celu zarejestrowania się do lekarza pacjent może zgłosić się osobiście, telefonicznie, lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Co więcej, warto wiedzieć, że jeśli np. przychodnia dysponuje odpowiednim oprogramowaniem – to pacjent może umówić się na wizytę u lekarza także drogą elektroniczną. Pacjent nie może być zmuszany do osobistego dokonania rejestracji.
Wystarczy jedno skierowanie, aby podjąć leczenie w poradni specjalistycznej
Pierwsza wizyta u specjalisty zawsze odbywa się zawsze na podstawie skierowania Warto wiedzieć, że rejestratorka nie może żądać kolejnych skierowań od lekarza pierwszego kontaktu w przypadku kontynuacji leczenia w poradni specjalistycznej. W przypadku, gdy pacjent wymaga kontynuacji leczenie u tego specjalisty z przyczyny wskazanej w skierowaniu, to ma prawo umówić się do lekarza specjalisty – na kolejne wizyty np. kontrolne – już bez dodatkowych skierowań. Dotyczy to zarówno w danego roku kalendarzowego, w którym podjęto leczenie, jak i dalszego okresu.
Czy przychodnia powinna informować pacjenta o zmianie terminu wizyty u lekarza?
Przyjmuje się, że świadczeniodawca, czyli przychodnia/szpital powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia. Jednakże należy przy tym stanowczo podkreślić, że pacjent, w sytuacji gdy nie może stawić się na wizytę w umówionym terminie, także powinien poinformować o tym świadczeniodawcę, biorąc pod uwagę dobro innych oczekujących na świadczenie pacjentów…
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)