- Reklama -
czwartek, 28 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRejestracja podmiotów leczniczych na gruncie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r....

    Rejestracja podmiotów leczniczych na gruncie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o działalności leczniczej

    Zgodnie z nową regulacją podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności określanej przez UDzL jako działalność lecznicza, zobowiązane są stosować przepisy UDzL, tzn. dokonać rejestracji w sposób w niej określony. Ustawa wprowadza również obowiązek zmiany danych podmiotów prowadzących do dnia wejścia w życie UDzL działalność leczniczą, którzy są zobowiązani dostosować swoją działalność, w zakresie nieuregulowanym w art. 204 ust. 1-4 UDzL, do przepisów UDzL w terminie 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie tj. w terminie do dnia 1 lipca 2012.

     

     

    Należy również wskazać, iż od dnia wejścia w życie Ustawy, działalność lecznicza jest działalnością regulowaną zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220 poz. 1447) co oznacza, że podmiot wykonujący daną działalność musi dodatkowo spełniać warunki określone przepisami szczególnymi.

    Wpis do Rejestru jest dokonywany przez określony w art. 106 ust. 1 UDzL organ prowadzący rejestr (zwany w dalszej części „Organem Rejestracyjnym”).

     

    Zgodnie z art. 106 UDzL Organem Rejestracyjnym prowadzącym Rejestr jest:

    1. Wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego- w odniesieniu do podmiotów leczniczych określonych w art. 4 UDzL;
    2. okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej lekarza- w odniesieniu do praktyk lekarskich;
    3. okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę- w odniesieniu do tych praktyk.

    Zgodnie z art. 100 UDzL w celu dokonania rejestracji podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy, składa Organowi Rejestrowemu, o którym mowa powyżej, wniosek o wpis do Rejestru zawierający następujące dane:

    1. imię i nazwisko albo firmę;
    2. adres siedziby albo miejsca zamieszkania;
    3. adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;
    4. formę organizacyjno-prawną;
    5. rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    6. określenie przedsiębiorstwa oraz wykaz jego jednostek lub komórek organizacyjnych, których działalność jest związana z udzielaniem świadczeń zdrowotnych;
    7. numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo ewidencji działalności gospodarczej;
    8. numer REGON;
    9. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
    10. dane podmiotu tworzącego – w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą.

    Dodatkowo podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy, zobowiązany jest do złożenia Organowi rejestracyjnemu oświadczenia, zawierającego poza danymi go identyfikującymi tj.: imienia i nazwiska albo firmy wnioskodawcy, adresu zamieszkania albo siedziby, adresu zamieszkania albo siedziby, podpisu osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy oraz miejsca i daty jego złożenia, oświadczenia, iż wskazane we wniosku o rejestrację dane są kompletne i zgodne z prawdą oraz iż znane są mu i spełnia warunki wykonywania działalności leczniczej określone w UDzL.

    Odrębne obowiązki Ustawa nakłada na lekarzy, który zamierzają wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej. Osoba taka składa Organowi Rejestrowemu, wniosek o wpis do Rejestru zawierający następujące dane:

    1. imię i nazwisko lekarza;
    2. numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu lekarza;
    3. formę działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    4. adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej;
    5. numer NIP;
    6. adres do korespondencji;
    7. posiadane specjalizacje;
    8. numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

    Również odmienną regulację i wymogi formalne składanego wniosku o wpis do Rejestru, Ustawa nakłada na lekarzy zamierzający wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę lekarską. Zgodnie z art. 101 ust. 2 UDzL, oprócz dokumentów określonych w pkt. 2-7 powyżej a także dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnienie warunków wykonywania działalności leczniczej, zobowiązani są do złożenia:

    1. listy lekarzy wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania spółki;
    2. numer wpisu w KRS lub EDG;
    3. podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

    Z kolei pielęgniarka, która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej, oprócz dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnienie warunków wykonywania działalności leczniczej określonej Ustawą, składa Organowi Rejestrowemu, wniosek o wpis do Rejestru zawierający następujące dane:

    1. imię i nazwisko pielęgniarki;
    2. numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki;
    3. formę działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    4. adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej;
    5. numer NIP;
    6. adres do korespondencji;
    7. posiadane specjalizacje;
    8. numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

     

     

    Pielęgniarki zamierzające wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę w celu uzyskania wpisu do Rejestru składają Organowi Rejestrowemu oprócz dokumentów określonych w pkt. 2-7 powyżej, wniosek zawierający następujące dane:

     

    1. listę pielęgniarek stron umowy spółki cywilnej, wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania spółki;
    2. numer wpisu w KRS lub EDG;
    3. podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

    Wpis do Rejestru podlega opłacie, które są niższe niż opłaty niż obowiązujące przed dniem wejścia w życie Ustawy. Wpis do rejestru podlega opłacie w wysokości 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez Prezesa GUS, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru, zaokrąglonego w górę do pełnego złotego w przypadku praktyk zawodowych i odpowiednio 10% w odniesieniu do podmiotów leczniczych. Opłacie podlega również zmiana wpisu w Rejestrze, która wynosi odpowiednio 50 % opłaty za wpis do Rejestru.

     

     

    Zgodnie z art. 103 UDzL co do zasady działalność leczniczą określoną w Ustawie, można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do Rejestru. Po złożeniu wniosku Organ Rejestrowy jest obowiązany dokonać wpisu w terminie 30 dni od dnia jego złożenia. Jednakże jeżeli Organ Rejestrowy nie dokonał wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku o wpis do Rejestru upłynęło 40 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie Organu Rejestrowego, który nie dokonał wpisu. Powyższe nie dotyczy sytuacji w której wniosek o wpis do Rejestru dotknięty jest brakami formalnymi i Organ Rejestrowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. W takiej sytuacji termin 40 dniowy jest liczony od dnia wpływu uzupełnionego wniosku o wpis do Rejestru.

    Organ Rejestrowy jest uprawniony odmówić dokonania wpisu do Rejestru w przypadkach określonych w art. 108 UDzL, w szczególności gdy przeciwko wnioskodawcy wydano prawomocne orzeczenie zakazujące mu wykonywania działalności objętej wpisem, podmiot wykonujący działalność leczniczą wykreślono z rejestru na podstawie złożenia we wniosku o wpis oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym, rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem lub niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku, wnioskodawca nie spełnia warunków wymaganych ustawą o działalności leczniczej.

    Od dnia 1 stycznia 2012 roku, czyli od dnia wejścia w życie art. 25 UDzL, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej, podmioty określone Ustawą będą zobowiązane zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obejmującą swoim zakresem m.in. szkody będące następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych. Potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia w formie np. polisy ubezpieczeniowej będzie stanowiło załącznik do wniosku o Rejestrację.

     

    Autorzy: Stanisław Sopel aplikant radcowski oraz Janusz Krzeszewski radca prawny, Partner;  Kancelaria Bochnacki Krzeszewski i Partnerzy

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE