Spis treści
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości
Trybunał w wyroku stwierdził, że obowiązujący dotychczas obowiązek przeniesienia na lewą stronę kierownicy umieszczonej w samochodach osobowych po prawej stronie narusza prawo Unii Europejskiej. Ponadto skład orzekający skonstatował, że państwa członkowskie nie mogą zabronić, ograniczyć lub przeszkodzić rejestracji, sprzedaży, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem, lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy ramowej 2007/461 i dyrektywy 70/3112. Następnym argumentem, który przytoczył Trybunał w orzeczeniu jest naruszenie przez Polskiego ustawodawcę swobody przepływu towarów w ramach Unii Europejskiej. W związku z powyższym wyrokiem państwo Polskie zostało zobligowane do dostosowania przepisów do prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
Realizując powyższe orzeczenie zostały wydane przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju poniższe rozporządzenia:
- Rozporządzenie z 2 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 1076),
- Rozporządzenie z 13 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 1077).
Powyższe rozporządzenia obowiązują od 15 sierpnia 2015 r.
Które pojazdy będzie można zarejestrować?
Zgodnie z nowymi przepisami możliwość dopuszczenia do ruchu drogowego otrzymają nowe samochody osobowe, objęte ramową dyrektywą homologacyjną i pojazdy wcześniej zarejestrowane na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej.
Warunki rejestracji
Warunkiem koniecznym do zarejestrowania samochodu z kierownicą po prawej stronie jest dostosowanie do ruchu prawostronnego, elementów technicznych powyższych pojazdów w postaci: świateł zewnętrznych i lusterek wstecznych. Ponadto samochód z kierownicą po prawej stronie musi mieć wyskalowany prędkościomierz w kilometrach na godzinę lub jednocześnie w kilometrach na godzinę i milach na godzinę. Powyższe drobne przeróbki mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Weryfikacja realizacji powyższych wymogów będzie następowała podczas okresowego badania technicznego, przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Podstawa prawna:
wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 marca 2014 r., sygn. akt C-639/11, Rozporządzenie z 2 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 1076),
Rozporządzenie z 13 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 1077).