- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRejestracja ślubu zawartego za granicą

    Rejestracja ślubu zawartego za granicą

    Zaświadczenie 

    Warto wiedzieć, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający obywatelstwa żadnego państwa zamierzający zawrzeć małżeństwo za granicą może otrzymać zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może on zawrzeć małżeństwo. Takie zaświadczenie wydaje kierownik Urzędu Stanu Cywilnego miejsca zamieszkania osoby, której zaświadczenie dotyczy. W przypadku, gdy obywatel polski zamieszkały za granicą nie miał miejsca zamieszkania w Polsce albo nie można ustalić jego ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce lub też wyjechał z Polski przed ukończeniem 16 roku życia i stale przebywa za granicą, wówczas zaświadczenie wydaje konsul.

    Rejestracja w USC

    W celu dokonania rejestracji ślubu zawartego poza granicami kraju trzeba złożyć odpowiedni wniosek do USC, właściwego ze względu na miejsce ostatniego zamieszkania w Polsce. Jeżeli zainteresowana osoba nie mieszkała nigdy na terenie Polski, wówczas wniosek składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwego dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy. W tym jednak przypadku trzeba liczyć się z długim okresem oczekiwania na rejestrację. Wniosek można złożyć osobiście lub przy pomocy członka najbliższej rodziny. W sytuacji, gdy wniosek składa małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo, wówczas nie potrzebują oni pełnomocnictwa. W przeciwnym wypadku konieczne jest pełnomocnictwo udzielone na piśmie. Do wniosku należy dołączyć:

    – odpis aktu małżeństwa,

    – odpis akt urodzenia współmałżonka, na którym widnieją pełne imiona, nazwiska i dane jego rodziców – najlepiej na formularzu wielojęzycznym,

    – własny polski odpis zupełny aktu urodzenia, jeżeli małżeństwo jest rejestrowane w innym USC, niż ten, który sporządził akt urodzenia wnioskodawcy.

    Niezbędne są również tłumaczenia dokumentów na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego w Polsce lub przez konsulat. Jeżeli małżonek nie posiada aktu urodzenia wydanego przez państwo Unii Europejskiej, wówczas jego akt urodzenia musi zostać zalegalizowany w konsulacie państwa, w którym został wystawiony. Dopiero po tej czynności może zostać przetłumaczony. Trzeba również uiścić opłatę skarbową, która wynosi 50,-zł. Dokumenty składane wraz z wnioskiem pozostają w Urzędzie stanu cywilnego. Kierownik USC może jednak wydać poświadczoną kserokopię złożonych dokumentów. W sytuacji, gdy polski obywatel, który zawarł małżeństwo za granicą, nie złożył oświadczenia w sprawie swojego nazwiska, może je złożyć wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do polskiej księgi małżeństw. Jeśli małżeństwo zostało zawartego przez obywateli polskich, małżonkowie mogą również złożyć oświadczenie o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Takie oświadczenie można złożyć także w wypadku małżeństwa mieszanego.

     

    Rejestracja w konsulacie

    Małżeństwo zawarte za granicą można również zarejestrować za pośrednictwem konsulatu. Trzeba jednak pamiętać, że jest to bardziej kosztowne i czasochłonne niż bezpośrednia rejestracja.  Taki bowiem wniosek rozpatruje zawsze USC miasta stołecznego Warszawy, gdzie z uwagi na dużą liczbę składanych wniosków czas oczekiwania na rejestrację może być bardzo długi. Rejestracja zagranicznego ślubu wymaga osobistego złożenia:

    – odpisu aktu małżeństwa,

    – odpisu akt urodzenia współmałżonka na którym widnieją pełne imiona, nazwiska i dane jego rodziców- najlepiej na formularzu wielojęzycznym,

    – własnego polskiego odpisu zupełnego aktu urodzenia, jeżeli małżeństwo jest rejestrowane w innym USC, niż ten, który sporządził akt urodzenia wnioskodawcy.

    – wniosku do właściwego Urzędu Stanu Cywilnego.Do dokumentów w języku obcym należy dołączyć ich tłumaczenia na język polski. Warto wiedzieć, że konsulat dokonuje poświadczenia ich zgodności bez dodatkowych opłat. Na podstawie przedłożonej dokumentacji, Urząd Stanu Cywilnego w Polsce dokonuje rejestracji małżeństwa w polskich księgach stanu cywilnego oraz wydaje odpisy aktu małżeństwa. Wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do polskich ksiąg stanu cywilnego, małżonkowie mogą złożyć przed konsulem oświadczenie w sprawie swojego nazwiska. W przypadku, gdy takie oświadczenie nie zostanie złożone, oznacza to, że małżonkowie pozostają przy dotychczasowych nazwiskach.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE