- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawogotówkoweReklamacja usługi telekomunikacyjnej

    Reklamacja usługi telekomunikacyjnej

    Na wstępie warto wyjaśnić czym jest usługa telekomunikacyjna. Polega one głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej (art. 2 prawa telekomunikacyjnego).To, na co możemy złożyć reklamację określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej w § 1 pkt 1.  Jest to:
    – niedotrzymanie z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu do zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechne lub usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu przez jednostki, o których mowa w art. 81 ust. 5 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne,
    – niedotrzymanie z winy dostawcy usług określonych w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług,
    – niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi telekomunikacyjnej,
    – nieprawidłowe obliczenie należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej.

    Reklamacja może być złożona pisemnie, ustnie do protokołu, telefonicznie, a w większości przypadków nawet drogą elektroniczną. Dostawca usług jest zobowiązany w ciągu 14 dni od dnia złożenia reklamacji potwierdzić jej przyjęcie w formie pisemnej.

    Reklamacja powinna zawierać dane osobowe reklamującego (imię i nazwisko wraz z adresem zamieszkania lub nazwę siedzibę), określenie przedmiotu reklamacji i opisanie okoliczności ją uzasadniających, przydzielony reklamującemu numer, wysokość kwoty odszkodowania, numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania oraz podpis reklamującego (§ 2 pkt 1 rozporządzenia).

    Można ją złożyć w terminie dwunastu miesięcy od wystąpienia zdarzenia, które reklamujemy. Operator ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia. Istotnym jest fakt, że jeśli tego nie zrobi, oznacza to, że reklamacja została uznana.

    Odpowiedź operatora powinna zawierać:
    – nazwę jednostki, która rozpatruje reklamację,
    – podstawę prawną,
    – rozstrzygnięcie (pozytywne/negatywne) reklamacji,
    – określenie wysokości kwoty i terminu wpłaty na konto reklamującego – jeśli operator uznał reklamację za zasadną,
    – określenie wysokości kwoty i terminu wpłaty na konto reklamującego – jeśli operator uznał wniosek o odszkodowanie za zasadny,
    – pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, (jeśli skargę składa konsument informacje o prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu mediacyjnym lub przed sądem konsumenckim),
    – podpis upoważnionego pracownika reprezentującego firmę, wraz z podaniem jego stanowiska służbowego.

     
    Jeżeli operator nie uznał reklamacji, odpowiedź musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz powinna być doręczona przesyłką poleconą.

    Gdy proces reklamacyjny zostanie zakończony, a w dalszym ciągu nie jesteśmy usatysfakcjonowani jego wynikiem, możemy wnieść spór do sądu powszechnego, a także zwrócić się do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o mediację w sporze z operatorem.

    Podstawa prawna:
    •      ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz. U. z 2004, nr 171, poz. 1800 z późn. zm.)
    •   rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z 2004 nr 226, poz. 2291).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE