Spis treści
Obowiązkowe wyposażenie rowerzysty
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, rower powinien być wyposażony:
- z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
- w dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej;, jeżeli konstrukcja roweru uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy policja lub straż miejska może nałożyć mandat za brak zamontowanego światła. Otóż, przepisy dopuszczają możliwość, aby światła pozycyjne roweru tzn.:
- z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
– były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. Należy bowiem stwierdzić, że – w przeciwieństwie do samochodów, oświetlenie rowerowe obowiązkowe jest po zmroku, w tunelach oraz w warunkach niskiej widoczności. Zatem, poza tymi porami może być zdemontowane. Przy czym odblask tylny o barwie czerwonej musi być zamontowany na stałe.
UWAGA! Światło nie może być umieszczone wyżej niż 150 cm, zatem nieprawidłowe jest jeżdżenie na rowerze z lampką na głowie – tzw. czołówką. Rower może być wyposażony w więcej, niż jedną lampkę.
Stopień przyczynienia się do powstania szkody w przypadku braku oświetlenia
W przypadku, gdy dojdzie do wypadku w którym udział wzięli: rowerzysta i kierujący samochodem – z wyłącznej winy tego drugiego, rowerzysta może otrzymać odszkodowanie (np. za zniszczoną odzież, rower, koszty leczenia) i/lub zadośćuczynienie za doznaną krzywdę. Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, gdy rowerzysta przyczynił się w jakikolwiek sposób do powstania szkody – np. poprzez brak oświetlenia gdy jechał po zmroku – ubezpieczyciel ma prawo obniżyć wysokość przyznanego świadczenia. Jeśli zakład ubezpieczeń, w którym był ubezpieczony samochód – dojdzie do wniosku, że brak oświetlenia był w związku przyczynowym ze szkodą – może obniżyć świadczenie o uznaną przez siebie wartość, np. 40%. Oczywiście, jeśli uważasz ustalony przez ubezpieczyciela jest za wysoki – możesz odwołać się do decyzji. Jeśli zakład ubezpieczeń podtrzyma swoje stanowisko – masz prawo wystąpienia z powództwem na drogę postępowania sądowego. Wówczas sąd w toku postępowania sądowego ustali – odpowiedni stopień przyczynienia.
Dla przykładu podaję wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 19 stycznia 2012 r. (sygn. akt I ACa 1354/11). Sąd ten ustalił, że powódce po śmierci jej męża należy się odszkodowanie z tytułu pogorszenia sytuacji życiowej, które należy zredukować o 30% stopień przyczynienia się bezpośrednio poszkodowanego do powstania szkody – z uwagi na to, że poruszał się po jezdni rowerem bez tylnego oświetlenia. W uzasadnieniu wyroku, sąd wskazał, ze poszkodowany naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym w ten sposób, że jechał rowerem niesprawnym technicznie co polegało na niesprawności oświetlenia tyłu roweru.
Podstawa prawna:
art. 362 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93)
§ 53 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262)