- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOrzecznictwoSkładanie uwag do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

    Składanie uwag do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

    Sporządzanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dosyć długą i żmudną procedurą. Jeden z etapów projektowania takiego planu obejmuje konsultacje społeczne i możliwość wnoszenia uwag do zaprezentowanego projektu.

    Zgodnie z treścią art. 18 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu, wyłożonym do publicznego wglądu. Przekazanie projektu do publicznego wglądu następuje na okres 21 dni. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu.

    Uwagi do projektu planu należy wnieść na piśmie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu – nie krótszym niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu planu. Pamiętajmy, że jako wniesione na piśmie uznaje się również uwagi wniesione w postaci elektronicznej:

    • opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym lub
    • opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne lub
    • za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

    Z powyższego wynika zatem, że ustawodawca przyznał osobom fizycznym, prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, oraz grupom osób, prawo do formułowania krytycznych wypowiedzi odnośnie do proponowanych rozwiązań zawartych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z których wynika żądanie dokonania w nim zmian. Warunkiem wystarczającym uznania pisma za uwagę jest zakwestionowanie w jego treści ustaleń przyjętych w projekcie planu. Nie wymaga się od wnoszącego uwagę wykazania istnienia interesu prawnego (prawa własności), który może być naruszony ustaleniami zawartymi w projekcie planu. Pamiętajmy jednak, że przekroczenie terminu do składania wniosków i uwag powoduje pozostawienie ich bez rozpoznania. Przepisy powołanej ustawy nie przewidują obowiązku przedkładania radzie gminy do oceny spóźnionych uwag czy wniosków.

    Rada gminy rozpatruje uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Jeżeli stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian wszelkie dotychczasowe czynności związane z tworzeniem projektu powyższego planu. Przedmiotem ponowionych czynności może być jedynie część projektu planu objęta zmianą.


    Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały.

    Na zakończenie jedno z ciekawszych orzeczeń WSA w Krakowie – uwaga do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wnoszona jest nie po to, aby uzyskać efekt w postaci odpowiedzi na nią, ale po to, aby przy jej pomocy zmodyfikować przygotowywany akt prawa miejscowego, jakim jest miejscowy plan. Ustosunkowanie się do uwagi – nawet negatywne – nie może naruszyć czyjegokolwiek interesu prawnego lub uprawnienia, gdyż nie wywołuje odrębnych skutków prawnych, zwłaszcza skutków zewnętrznych, i można je kwestionować zaskarżając uchwałę o planie (por. postanowienie WSA w Krakowie z 16.07.2010 r. sygn. akt II SA/Kr 283/10).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE