- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSKOK-i wprowadzały konsumentów w błąd

    SKOK-i wprowadzały konsumentów w błąd

    W czerwcu 2009 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie przeciwko Kasie Krajowej SKOK. Urząd zwrócił uwagę na sposób reklamowania zasad funkcjonowania jej oraz SKOK-ów. Podczas jednej z kampanii przedsiębiorca poinformował, że kasy nie mogą ryzykownie inwestować oraz nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe, nie mogą stać się własnością żadnego zewnętrznego inwestora, zatem upadłość banków czy amerykańskich SKOK-ów ich nie dotyczy. W opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekaz sugerował, że przepisy zabraniają im inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem. Tymczasem zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK-i mogą inwestować w niektóre przedsięwzięcia, które niosą ze sobą ryzyko.
     
    Informacje na temat usług oferowanych przez kasy były przekazywane do publicznej wiadomości w ogólnopolskiej kampanii reklamowej. Według Prezes Urzędu treści zawarte w materiałach promocyjnych mogły wywołać u przeciętnego konsumenta błędne przekonanie co do zasad na jakich ci przedsiębiorcy zarządzają oszczędnościami swoich członków oraz że ich pieniądze będą bezpieczniejsze w kasach niż w innych instytucjach finansowych. Takie działania naruszają prawo konsumentów do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Przepisy uznają za reklamę wprowadzającą w błąd przekaz, który powoduje mylne wyobrażenie o produkcie lub usłudze. Konsument, kierując się takim przekazem, może podjąć decyzję, której by nie powziął mając na uwadze wszystkie istotne informacje.
     
    Prezes Urzędu uznała, że Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nią karę w wysokości 304 784,33 zł.
    Ponadto Kasa Krajowa SKOK ma obowiązek przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej. Musi także zamieścić dwukrotnie w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Decyzja ta nie jest ostateczna. Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     
    Warto podkreślić, iż konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić im również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji na podstawie, której mógł podjąć właściwą decyzję.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE