W czerwcu 2010 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła z urzędu, w związku ze skargą konsumencką postępowanie wyjaśniające mające na celu wstępne ustalenie, czy warunki umów zawieranych w obrocie z konsumentami przez Holiday Travel Center Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie nie naruszają chronionych prawem interesów konsumentów, tj. czy są zgodne z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisami kodeksu cywilnego dotyczącymi wzorców umów.
W toku postępowania ustalono, że wskazana Spółka świadczy usługi sprzedaży pobytu w ośrodkach wypoczynkowych, a ponadto dokonano analizy stosowanych przez nią wzorców umów. Przeprowadzone postępowanie wykazało, że stosowane przez Spółkę wzorce umów:
- „Umowa Członkowska” (umowy na korzystanie z apartamentów wypoczynkowych zawierane na okres krótszy niż 3 lata),
- „Golden Vacation Club UMOWA” (umowy timesharingu),
- „Ogólne Warunki Umowy”
zawierają postanowienia wpisane do Rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w art. 47945 § 2 k.p.c., które mogą prowadzić do naruszenia zbiorowego interesu konsumentów w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 z późn. zm.).
Wpis do tego rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca, bez względu na branżę, nie może ich stosować. Aktualnie w rejestrze znajduje się 2705 klauzul, z których ponad 700 związanych jest z turystyką.
Spółka Holiday Travel Center oferuje czasowe pobyty w ośrodkach oraz apartamentach wypoczynkowych na podstawie umów zawartych na dłuższy okres – np. na 15 lat. Konsument, który zdecyduje się skorzystać z oferty na dłużej niż trzy lata zawiera tzw. umowę timesharingu – nabywa prawo do korzystania z nieruchomości w określonym czasie.
Po przeanalizowaniu wzorców umownych Prezes UOKiK miała zastrzeżenia m.in. do klauzuli wymuszającej na konsumentach bezzwrotną wpłatę 500 euro z tytułu zawarcia umowy. W opinii Urzędu, przedsiębiorca może jedynie domagać się zapłaty poniesionych przez niego kosztów związanych z organizacją wyjazdu, jednak musi to być to suma adekwatna od rzeczywistych wydatków, które poniósł.
Prezes Urzędu uznała, że spółka Holiday Travel Center, stosując postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę finansową w wysokości 6 612 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku od 9.00 do 17.00.