- Reklama -
wtorek, 26 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSprostowanie świadectwa pracy

    Sprostowanie świadectwa pracy

    Treść świadectwa pracy została dokładnie określona w Rozporządzeniu Ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Zgodnie z powyższym aktem prawnym, w świadectwie pracy powinny znaleźć się informacje dotyczące:

    • wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
    • podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
    • urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
    • wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,
    • należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,
    • okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
    • wykorzystanego urlopu wychowawczego,
    • liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
    • wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy,
    • okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 Kodeksu pracy,
    • okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
    • okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
    • okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
    • danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika.

    Niekiedy wydane świadectwo pracy może nie być zgodne z rzeczywistością (np. zawiera informacje o mniejszym wymiarze czasu pracy czy obowiązkach, których pracownik w ogóle nie wykonywał). Czasami jest to zwykły błąd pracodawcy, niekiedy jednak celowe działanie. Ustawodawca mając na względzie rzetelność i prawdziwość dokumentów pracowniczych, a także interesu pracownika przewidział taką możliwość i wprowadził do KP instytucję sprostowania świadectwa pracy.

    Zgodnie z art. 97 § 21 KP, pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. Jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę. Zgodnie z wyrokiem sądu apelacyjnego w Krakowie z dnia 6 września 2012 r. (sygn. akt III AUa 354/12), Kodeks pracy przewiduje stosowny tryb sprostowania świadectwa pracy, inicjowany na wniosek pracownika. Oznacza to, że ma on obowiązek sprawdzić otrzymane świadectwo pracy i kwestionować zawarte w nim wadliwości. Nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku odpowiedniego – zgodnego z prawem – ukształtowania treści świadectwa. Jeśli jednak ujawni się wadliwość świadectwa pracownik, który świadectwa nie kwestionował, musi – wspólnie z pracodawcą – ponieść konsekwencje owej wadliwości. Z drugiej strony, pracownik nie może skutecznie dochodzić sprostowania świadectwa pracy w części dotyczącej stwierdzenia, że stosunek pracy został rozwiązany przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, kwestionując zgodność z prawem tego rozwiązania, bez wystąpienia z powództwem o roszczenia z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 56 KP (por. wyrok SN z 4.11.2009 r. sygn. akt I PZP 4/09).

    Na zakończenie pamiętajmy, że pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE