- Reklama -
czwartek, 28 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSprzedałeś auto? Pamiętaj o zgłoszeniu sprzedaży w urzędzie!

    Sprzedałeś auto? Pamiętaj o zgłoszeniu sprzedaży w urzędzie!

    Zgłoszenie sprzedaży samochodu do właściwego urzędu, a w zasadzie do właściwych urzędów jest konieczne z jednej prostej przyczyny – jeśli tego nie zrobisz, wciąż będziesz figurował jako właściciel auta. Jeśli nabywca Twojego samochodu dopuści się wykroczenia czy nawet złego parkowania, to obciążonym finansowo będziesz właśnie Ty. Oczywiście możesz później wyjaśniać sprawę i udowadniać, że to nie Ty powinieneś zapłacić mandat, jednak czy nie prościej byłoby załatwić wszystkie formalności związane ze sprzedażą od ręki? Unikniesz w ten sposób niepotrzebnego stresu i biegania po urzędach, które nie należą do najprzyjemniejszych miejsc w Polsce.

    Po pierwsze – Urząd skarbowy

    Tuż po zakończeniu transakcji kupujący i sprzedawca zobowiązani są do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowi on 2% wartości rynkowej pojazdu w dniu zawarcia umowy. W praktyce podstawą do naliczenia podatku będzie cena, którą uiścił kupujący – pamiętaj, aby nie była ona zaniżona. Prawo wskazuje, że powyższy obowiązek dotyczy dwóch stron zobowiązania, jednak mogą one uzgodnić, że podatek obciąży wyłącznie nowego nabywcę samochodu – i tak w praktyce jest najczęściej. Kupujący musi zgłosić swojemu urzędowi skarbowemu fakt nabycia pojazdu w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży (będzie to urząd właściwy dla miejsca zamieszkania kupującego). Omawiany obowiązek spełnimy składając deklarację PCC-3 . Ważną informacją jest także to, że urząd nie wzywa do zapłaty podatku – należy samemu dopilnować tej kwestii. Jednakże w przypadku nieuregulowania należności urząd ma prawo zażądać od nabywcy bądź od obu stron transakcji niezapłaconego podatku wraz z odsetkami za zwłokę – obecnie 11% w skali roku – liczonymi od dnia spisania umowy kupna-sprzedaży. Dowód opłacenia podatku (np. odcinek z poczty lub kasy urzędu) należy przechowywać przez 5 lat. Pamiętaj także, że osoby niepełnosprawne, które zakupiły pojazd na potrzeby własne nie płacą podatku (jeśli osoba niepełnosprawna kupuje używany pojazd od innej osoby – to zbywca płaci połowę stawki, czyli 1% wartości auta). Podatku nie zapłacimy też, gdy wartość samochodu nie przekroczy kwoty 1000 zł.

    Podatek od czynności cywilnoprawnych nie zawsze będzie obowiązkowy – wszystko zależy od tego kim jest kupujący. Jeżeli jako osoba fizyczna, niebędąca podatnikiem VAT, nabędziesz samochód w komisie lub od dealera, którzy są płatnikami VAT, transakcja nie będzie opodatkowana PCC ponieważ komis/ dealer odprowadzi VAT.  Jeżeli kupującym jest jednak podatnik VAT, to podatek od czynności cywilnoprawnych musi być opłacony, ponieważ ani sprzedawca (osoba fizyczna), ani kupujący nie odprowadzą VAT.

    Po drugie  – Wydział komunikacji

    Wydział komunikacji jest kolejnym miejscem, które musi odwiedzić każdy kupujący samochód. Konieczne jest bowiem zarejestrowanie auta na nowego właściciela – a to wiąże się ze zmianami w dowodzie rejestracyjnym. Do spełnienia powyższego obowiązku będziesz potrzebował następujących dokumentów:

    • dowód własności pojazdu (w naszym przypadku jest to oczywiście umowa kupna-sprzedaży);
    • dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym auta lub decyzja o czasowym wycofaniu go z ruchu;
    • karta pojazdu (tylko jeśli została wydana);
    • ważna polisa ubezpieczeniowa OC;
    • dowód osobisty, a w przypadku osób prawnych – wypis z właściwego rejestru.

    Zgłoszenia rejestracyjnego lub dotyczącego przerejestrowania pojazdu dokonasz na odpowiednim formularzu, który znajdziesz na stronach internetowych Wydziałów Komunikacji lub na miejscu w urzędzie. Pamiętaj, że podczas rejestracji zwracasz dotychczasowe tablice rejestracyjne – dostaniesz nowe. W przypadku zakupu auta zarejestrowanego w tym samym powiecie nie ma jednak konieczności wymiany tablic i wnoszenia stosownej opłaty. Należy jedynie przedłożyć w wydziale tablice w celu zmiany znaku legalizacyjnego. Obowiązek rejestracji niestety kosztuje – około 170 zł.

    Po trzecie – zakład ubezpieczeń

    Ubezpieczenie OC jest obowiązkową polisą każdego właściciela samochodu. W związku z tym w niektórych przypadkach niezbędna będzie wizyta także i u ubezpieczyciela – szczególnie wtedy, gdy sprzedany pojazd nie jest ubezpieczony lub gdy jako nowy właściciel zechcesz wykupić polisę u innego agenta (bo np. jest dużo korzystniejsza). Jeśli kupujący nie zdecyduje się na podjęcie jakiegokolwiek działania w tej kwestii, to prawa i obowiązki wynikające z zawartej przez sprzedawcę umowy OC przejdą z mocy samego prawa na nowego właściciela pojazdu.

    Kupujący może jednak:

    • wypowiedzieć dotychczasową umowę OC w terminie 30 dni od podpisania umowy sprzedaży pojazdu;
    • kontynuować polisę zbywcy – zgodnie z obowiązującymi przepisami, nabywca zobowiązany jest w ciągu 30 dni od zakupu pojazdu poinformować ubezpieczyciela o tym, że jest nowym właścicielem oraz udać się do najbliższej jednostki zakładu ubezpieczeń w celu przepisania ubezpieczenia. Zakład ubezpieczeń może dokonać ponownej kalkulacji należnej składki od dnia zakupu pojazdu, uwzględniając zniżki i zwyżki nabywcy – proszę pamiętać, że ubezpieczyciel ma do tego prawo. Udając się do towarzystwa, należy wziąć ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty i zaświadczenia: umowę k-s bądź fakturę, zaświadczenie o zniżkach OC (ewentualnie naszą ostatnią polisę OC), prawo jazdy, dowód osobisty itp.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE