Spis treści
„Formy” sprzedaży internetowej
Najbardziej rozpowszechnioną formą zawierania umów sprzedaży w Internecie jest oferta. Polega ona na tym, że przedsiębiorca przedstawia swój towar, podając jego wygląd i cechy, a także opatruje go ceną. W ten sposób składa on ofertę zawarcia umowy. Konsument natomiast może takowa ofertę przyjąć, co następuje w chwili wyboru danego towaru, a praktyce w momencie dokonania odpowiednich, wskazanych czynności za pośrednictwem Internetu. Wówczas dochodzi to tak zwanego zawarcia umowy sprzedaży na odległość, z którą powszechnie obowiązujące przepisy prawa wiążą określone skutki prawne.
Innym sposobem dokonywania transakcji sprzedaży jest uczestniczenie w aukcjach internetowych, na przykład za pośrednictwem takich portali jak Allegro. Aukcja, mówiąc w skrócie, charakteryzuje się tym, że kupujący sami oferują coraz wyższe ceny za dany towar, a aukcję wygrywa ten, którego oferta obejmowała najwyższą cenę i nie została przebita.
Prawo konsumenta do odstąpienie od umowy w przypadku dokonania zakupu poprzez przyjęcie oferty
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
- obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
- polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy.
Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
- przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do ww. ustawy;
- przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Przedsiębiorca natomiast ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
Jeżeli do transakcji doszło w wyniku aukcji, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje!
Wyżej opisane prawo odstąpienie od umowy nie przysługuje, jeżeli do transakcji doszło w wyniku aukcji. Jak wskazał ustawodawca w art. 38 pkt. 11 ustawy o prawach konsumenta, prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów zawartych w drodze aukcji publicznej. Definicję aukcji publicznej zawarto natomiast w art. 2 pkt 6 ustawy o prawach konsumenta. Aukcja publiczna to sposób zawarcia umowy polegający na składaniu organizatorowi aukcji w ramach przejrzystej procedury konkurencyjnych ofert przez konsumentów, którzy w niej fizycznie uczestniczą lub mogą uczestniczyć, i w której zwycięski oferent jest zobowiązany do zawarcia umowy.
Powyższa regulacja chroni sprzedające przed nadużyciem ze strony kupującego. Nie oznacza to jednak braku jakiejkolwiek odpowiedzialności sprzedawcy za towar. Jeżeli rzecz nabyta w drodze aukcji publicznej ma wady, zastosowanie znajda odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego, regulujące odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy.
Podstawa prawna:
Art. 2, art. 27, art. 28, art. 29, art. 30, art. 32, art. 34 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827)