Ponadto, ustawa ma też na celu usprawnienie procedur związanych ze stosowaniem instytucji wykonywania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego. Przygotowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizacja koncentruje się głównie na poszerzeniu katalogu skazanych, mogących odbywać orzeczoną karę w SDE oraz racjonalizacji i usprawnieniu systemu udzielania zezwoleń na odbywanie kary pozbawienia wolności w SDE przez wskazane sądy penitencjarne. Przepisy nowelizacji skupione zostały na uzasadnionym podziale obowiązków podmiotów uczestniczących w wykonywaniu kary pozbawienia wolności w SDE – w szczególności na rezygnacji z części niepotrzebnych obowiązków spoczywających, zgodnie z dotychczasowym brzmieniem ustawy, na sądowych kuratorach zawodowych i sędziach penitencjarnych.
System Dozoru Elektronicznego został uruchomiony w dniu 1 września 2009 r., w pierwszej kolejności w apelacji warszawskiej. W dniu 1 czerwca 2010 r. objął swoim zasięgiem trzy kolejne apelacje: krakowską, lubelską i białostocką. W kolejnych: poznańskiej, gdańskiej i rzeszowskiej zacznie działać od 1 stycznia 2011 r. W apelacjach: katowickiej, łódzkiej, szczecińskiej i wrocławskiej zostanie uruchomiony 1 stycznia 2012 r. Warto dodać, iż liczba skazanych odbywających karę pozbawienia wolności w Systemie Dozoru Elektronicznego na dzień 22 czerwca.2010 r wynosi 48. Z kolei liczba skazanych osadzonych w SDE od dnia 01 września 2009 r. do 22 czerwca 2009 r. wynosi 120.
Zgodnie z kierunkiem nowelizacji istotnie zwiększona została możliwość wykonania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego. Będzie ją spełniało szacunkowo łącznie 11 400 skazanych z jednostek penitencjarnych. Systemem dozoru elektronicznego objęci zostaną skazani na tzw. krótkoterminowe kary do roku pozbawienia wolności.
Ważną grupą skazanych, której SDE stwarza szansę odbycia kary są skazani na karę do 1 roku pozbawienia wolności, którzy dotychczas nie zgłosili się do jej odbycia w jednostkach penitencjarnych – sytuacja ta dotyczy ok. 31 000 skazanych (według sprawozdania CZSW na 31.12.2009 r.).
Ważną grupą skazanych, której SDE stwarza szansę odbycia kary są skazani na karę do 1 roku pozbawienia wolności, którzy dotychczas nie zgłosili się do jej odbycia w jednostkach penitencjarnych – sytuacja ta dotyczy ok. 31 000 skazanych (według sprawozdania CZSW na 31.12.2009 r.).
W myśl przepisów ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego do tej pory o odbywanie kary w SDE mogli się ubiegać skazani na karę pozbawienia wolności nie przekraczającą 6 miesięcy, którzy nie zaczęli jej odbywać, a nie minął im termin stawiennictwa do zakładu karnego oraz skazani na karę pozbawienia wolności nie przekraczającą roku, jeżeli czas do odbycia tej kary nie przekracza 6 miesięcy. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy zastosowanie dozoru elektronicznego podlegać oczywiście będzie w każdym indywidualnym przypadku ocenie sądu penitencjarnego, który przed podjęciem decyzji o skierowaniu skazanego do dozoru elektronicznego dokona analizy jego cech osobowościowych, a także rodzaju i charakteru popełnionego przestępstwa.
Jednym z najważniejszych założeń nowelizacji jest również racjonalizacja kosztów wykonania kar, a zatem racjonalizacja funkcjonowania systemu dozoru elektronicznego poprzez maksymalne, dopuszczalne zwiększenie populacji skazanych mogących odbywać karę w SDE. Umożliwi to jak najbardziej efektywne wykorzystanie systemu i realizację możliwie jak największej liczby kar odbywanych przez skazanych w SDE w stosunku do wykonywania kary bezwzględnego pozbawienia wolności w warunkach więziennych.
Wykonanie kary w SDE przynosi nie tylko duże korzyści w wymiarze społecznym, osobistym i zawodowym dla skazanego, gdyż wykonanie tej kary nie pozbawia go możliwości wykonywania pracy zarobkowej oraz wykonywania obowiązków życiowych i rodzinnych, głównie opieki nad osobami zależnymi i funkcjonowania w życiu publicznym na zasadach określonych przez sąd. Należy także uwypuklić, iż wykonanie kary pozbawienia wolności w SDE bardzo istotnie ogranicza wydatki budżetu państwa na pomoc socjalną i przeciwdziałanie bezrobociu – w przypadku więźniów i ich rodzin są oni w większości wieloletnimi świadczeniobiorcami wszelkich form pomocy społecznej i korzystają z rożnych form pomocy dla bezrobotnych.
Wykonanie kary w SDE przynosi nie tylko duże korzyści w wymiarze społecznym, osobistym i zawodowym dla skazanego, gdyż wykonanie tej kary nie pozbawia go możliwości wykonywania pracy zarobkowej oraz wykonywania obowiązków życiowych i rodzinnych, głównie opieki nad osobami zależnymi i funkcjonowania w życiu publicznym na zasadach określonych przez sąd. Należy także uwypuklić, iż wykonanie kary pozbawienia wolności w SDE bardzo istotnie ogranicza wydatki budżetu państwa na pomoc socjalną i przeciwdziałanie bezrobociu – w przypadku więźniów i ich rodzin są oni w większości wieloletnimi świadczeniobiorcami wszelkich form pomocy społecznej i korzystają z rożnych form pomocy dla bezrobotnych.