- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoŚwiadectwo charakterystyki energetycznej - nowe przepisy

    Świadectwo charakterystyki energetycznej – nowe przepisy

    Kto może zlecić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej?

    Zgodnie z zaprojektowanymi przepisami ustawy sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej będą mogli zlecić:

    • właściciel lub zarządca budynku – w przypadku sprzedaży lub najmu;
    • osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu – w przypadku zbycia tego prawa
    • najemca, jeśli nie otrzyma takiego świadectwa lub jego kopii.

     

    Właściciel lub zarządca budynku (lub części budynku) bądź osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, będzie zobligowany do przekazania świadectwa nabywcy lub najemcy, w przypadku sprzedaży lub najmu takiego budynku lub jego części. Jeśli najemca lub nabywca nie otrzyma świadectwa, to będzie mógł je wykonać na koszt drugiej strony – właściciela, zarządcy budynku lub posiadającego spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

    Kto zgodnie z nowymi przepisami będzie mógł sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej?

    Przyjęte przez Radę Ministrów przepisy, rozszerzają katalog osób, które będą mogły sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej. Przyjęto, że świadectwo będzie mógł sporządzić inżynier i osoba z uprawnieniami budowlanymi. Obecnie, świadectwo charakterystyki energetycznej może wykonać inżynier o określonej specjalności oraz osoba z tytułem magistra, po ukończeniu odpowiednich studiów podyplomowych lub zdaniu pozytywnie egzaminu bądź z uprawnieniami budowlanymi. W projekcie ustawy zrezygnowano z egzaminu jako jednej z form nabycia uprawnień. Wykazy osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki budynków oraz osób uprawnionych do wykonywania kontroli systemu ogrzewania i systemów klimatyzacji będą tworzone w systemie teleinformatycznym i dostępne publicznie.

    Nowe regulacje wprowadzą obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej dla istniejących już budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, zajmowanych przez: prokuraturę, wymiar sprawiedliwości i administrację publiczną, w których obsługiwani są interesanci. W tego rodzaju obiektach świadectwo charakterystyki energetycznej będzie musiało być umieszczone w widocznym miejscu, co powinno zwrócić uwagę na tematykę efektywności energetycznej i wzorcowe jej przestrzeganie przez administrację publiczną. Obowiązek umieszczenia kopii świadectwa charakterystyki energetycznej w widocznym miejscu wprowadzono także w budynkach o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m kw., w których są świadczone usługi dla ludności, i dla których wykonano takie świadectwa. Chodzi m.in. o dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze i centra handlowe. Jednakże należy wskazać, że regulacje odnoszące się do obowiązku wykonania świadectw nie będą dotyczyć budynków podlegających m.in.:

    • ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
    • używanych jako miejsca kultu i do działalności religijnej;
    • mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku;
    • wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.

    W tej grupie znajdą się również budynki rolnicze, niemieszkalne o jednostkowym zapotrzebowaniu na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kW/(m2.rok) oraz budynki przemysłowe, gospodarcze nieposiadające instalacji grzewczej, wodociągowej ciepłej wody i klimatyzacji.

    Opracowanie świadectw charakterystyki energetycznej

    Świadectwo charakterystyki energetycznej – zgodnie z nowymi przepisami – będzie sporządzane z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony będzie centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków. Przyjęte regulacje uproszczą opracowanie świadectw charakterystyki energetycznej, w tym m.in. możliwość sporządzania ww. świadectwa części budynku – na podstawie świadectwa innej części budynku oraz świadectwa budynku jednorodzinnego – na podstawie innego budynku, pod warunkiem, że będą one podobne pod względem parametrów konstrukcyjnych i instalacyjnych. W myśl tych przepisów możliwe będzie sporządzanie tzw. wzorcowych świadectw charakterystyki energetycznej dla lokali, które, poza podobieństwem konstrukcyjno-instalacyjnym, mają jednakową powierzchnię użytkową i są podobnie usytuowane w budynku. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży lub najmu, świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla lokalu reprezentatywnego, będzie wykorzystywane jako świadectwo dla każdego z pozostałych lokali grupy.


    Jak długo będzie ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?

    Świadectwo charakterystyki energetycznej będzie ważne przez 10 lat. Jednakże jeśli w wyniku prowadzonych robót budowlanych zmieni się charakterystyka energetyczna budynku lub jego części, to wówczas straci ważność przed upływem tego terminu. Wprowadzono również przepisu umożliwiające procedurę wyrywkowej kontroli świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz protokołów z kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE