Kwestia pomiaru prędkości na polskich drogach została uregulowana w Rozporządzeniu Ministra infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące. Stacjonarne urządzenia rejestrujące mogą być lokalizowane:
- w obszarze zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 500 m od innego stacjonarnego urządzenia rejestrującego na tej drodze,
- poza obszarem zabudowanym w odległości nie mniejszej niż 2000 m od innego stacjonarnego urządzenia rejestrującego na tej drodze
– z zastrzeżeniem, że urządzenia te nie mogą być lokalizowane na odcinkach dróg objętych nadzorem dokonywanym przy użyciu urządzeń rejestrujących, które ujawniają naruszenia przepisów ruchu drogowego na określonym odcinku drogi.
W omawianej materii już niedługo planuje się wprowadzenie specjalnego systemu odcinkowego pomiaru prędkości, tak aby kierowcy rzeczywiście zwolnili prędkość swojego samochodu. Obecny system nie jest doskonały, ponieważ jak powszechnie wiadomo kierowca zdejmuje nogę z gazu wyłącznie przed fotoradarem lub kontrolującym funkcjonariuszem Policji. Kiedy jednak znajdzie się w bezpieczniejszej (dla siebie) odległości z powrotem wraca do szybszej i niebezpieczniejszej jazdy. Odcinkowy pomiar prędkości ma temu zapobiec.
Zasadniczo system zostanie wdrożony na odcinkach 29 najbardziej niebezpiecznych polskich dróg już od lipca 2013 r. Pomiar prędkości będzie odbywał się jak sama nazwa wskazuje na specjalnie określonym odcinku drogi. Urządzenia rejestrujące prędkość jazdy zostaną ustawione na kilku i kilkunastokilometrowych trasach drogi, będą mierzyć czas z jakim kierowca pokona dany odcinek drogi z punktu A (gdzie będzie się znajdować pierwszy tempomat), do punktu B (gdzie będzie się znajdować drugi tempomat). Jeżeli kierowca nie dostosuje prędkości samochodu do obowiązujących przepisów, to odcinek A-B pokona w znacznie szybszym czasie, niż ten, który jechał z prawidłową prędkością. Urządzenia będą na bieżąco rejestrowały moment rozpoczęcia pokonywania danego odcinka drogi, a także czas jego ukończenia. Zbyt szybki przejazd przez fragment danej ulicy będzie skutkował mandatem i punktami karnymi – urządzenia będą miały wgrany czas w jakim najkrócej można pokonać konkretny odcinek drogi oczywiście w zgodzie z obowiązującymi normami prędkości.
Oczywiście każdy kierowca zostanie poinformowany o odcinkowym pomiarze prędkości poprzez odpowiednie znaki drogowe. Zgodnie z prawem przed takim odcinkiem zamontowane będą specjalne znaki informujące o nim: od 100 do 200 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h, od 200 do 500 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad, od 500 do 700 m – na drogach ekspresowych i autostradach. Znaki te z wyglądu będą przypominały znak D-51 informujący o kontroli prędkości fotoradarem. Szczegółowe informacje na temat tego gdzie dokładnie będzie funkcjonował system odcinkowego pomiaru prędkości będą podane prawdopodobnie na początku przyszłego roku.