- Reklama -
niedziela, 24 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSystem programów emerytalnych

    System programów emerytalnych

    System programów emerytalnych, według oceny Komisji Europejskiej, nie zapewnia ram prawnych, które umożliwiałyby funkcjonującym na terenie Polski instytucjom pracowniczych programów emerytalnych przyjmowania finansowania ze strony przedsiębiorstw z państw, w których działa inny rodzaj programów emerytalnych. W związku z zastrzeżeniami dotyczącymi braku pełnej implementacji przepisów dyrektywy 2003/41/WE do prawa polskiego, szczególnie jeśli chodzi o transgraniczne sponsorowanie instytucji pracowniczych programów emerytalnych, w założeniach do projektu nowelizacji ustawy przyjęto, że kwestie te zostaną uregulowane.

    W założeniach określono, że pracownicze fundusze emerytalne będą mogły przyjmować składki opłacane przez zagranicznych pracodawców będących założycielami lub akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych, które pracują w oparciu o system zdefiniowanego, określonego świadczenia lub w oparciu o system hybrydowy tj. kapitałowego z elementem ubezpieczeniowym. Składki te będą przekazywane w całości lub w części na pokrycie ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie.  W projekcie nowelizacji ustawy zostaną określone, zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE, warunki zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego jest gwarantowane przez pracodawcę. W związku z powyższym konieczne będzie doprecyzowanie przepisu np. 2 ust. 2, że przedmiotem działalności funduszu jest gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie z przeznaczeniem na wypłatę członkom tego funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego. Do ustawy zostaną też wprowadzone definicje „pracownika zagranicznego”, „ryzyka o charakterze ubezpieczeniowym” oraz „zakładu ubezpieczeń na życie”.

    Ponadto, zostanie dodany przepis wskazujący, że pracodawca zagraniczny jest zobowiązany do regularnego opłacania składek na pokrycie całości lub części ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym lub gwarancji wyników inwestycyjnych oraz określonego poziomu świadczeń, na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie. Zmianie ulegną przepisy określające statut pracowniczego funduszu, chodzi np. o zasady przyjmowania składek pracowników zagranicznych czy projekt umowy z zakładem ubezpieczeń. Dodane zostaną przepisy rozszerzające zakres wniosku o wpisanie funduszu do rejestru funduszy i rejestru o informację o państwach członkowskich, w których działa fundusz emerytalny.

    Do projektu ustawy zostaną także włączone przepisy, w których będzie określone, że pracowniczy fundusz może wybrać zakład ubezpieczeń na życie, do którego będzie przekazywać składki – w całości lub w części pracowników zagranicznych na pokrycie ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym lub gwarancji zarówno wyników inwestycyjnych jak i poziomu świadczeń. Zakład ubezpieczeniowy nie będzie zatrudniać ani posiadać we władzach statutowych osób, które są np.: członkami zarządu, rady nadzorczej lub pracownikami towarzystwa zarządzającego funduszem, którego aktywa przechowuje. Ponadto, zakład ubezpieczeń na życie musi zapewnić dostateczną kwotę pasywów odpowiadającą zobowiązaniom finansowym, wynikającym z umowy z pracowniczym programem emerytalnym. Musi też posiadać dostateczne rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe odpowiadające pełnemu zakresowi programu emerytalnego.

    Zgodnie z założeniami, w projekcie ustawy zostaną szczegółowo opisane warunki umowy z zakładem ubezpieczeń oraz wskazane przyczyny zerwania tej umowy. Dodane zostaną także przepisy, w których określone zostaną sytuacje, kiedy organ nadzoru może nakazać funduszowi zmianę zakładu ubezpieczeń na życie, np. w przypadku, gdy pogarszająca się sytuacja zagraża realizacji zobowiązań finansowych wynikających z umowy. Każdorazowa zmiana zakładu ubezpieczeń na życie powinna być dokonana w sposób zapewniający nieprzerwane wykonywanie obowiązków wynikających z umowy. Pracownicze programy emerytalne działające w ramach III filaru zreformowanego systemu ubezpieczenia społecznego stanowią dobrowolną formę oszczędzania na cele emerytalne.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE