Zakończenie procesu obniżenia wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego
Zgodnie z projektem, z dniem 1 września 2014r. obowiązek szkolny ma objąć wszystkie dzieci siedmioletnie, urodzone w 2007 roku oraz dzieci sześcioletnie, urodzone w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008r. Na wniosek rodziców naukę szkolną będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008r. W przypadku, gdy takie dzieci nie rozpoczną nauki w szkole podstawowej, wówczas będę kontynuowały obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Również na wniosek rodziców spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć pięciolatki, czyli dzieci urodzone w 2009 roku. W tym jednak przypadku decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmie dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Takie prawo będzie obowiązywało również kolejne roczniki. Natomiast od 1 września 2015r. obowiązkiem szkolnym będą objęte siedmiolatki, urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008r. oraz sześciolatki z rocznika 2009.
Mniejsze klasy
Nowelizacja zakłada również stworzenie w klasach I-III szkoły podstawowej warunków nauki podobnych do tych, z którymi dziecko miało do czynienia w okresie przygotowania przedszkolnego. W związku z tym, od września 2014 roku będzie stopniowo wprowadzane ograniczenie maksymalnej liczby uczniów w klasie. Pozwoli to uniknąć w szkołach podstawowych oddziałów klas I-III o zbyt dużej liczbie dzieci. Zgodnie z projektowanymi zmianami liczba uczniów w oddziałach klas I-III szkoły podstawowej docelowo tj. od 1 września 2016r. nie będzie większa niż 25. Ponadto, ze względu na to, że w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 naukę w szkole podstawowej rozpoczną dzieci sześcioletnie i siedmioletnie w szkołach, w których utworzony zostanie więcej niż jeden oddział klasy I szkoły podstawowej, uczniowie zostaną przypisani do poszczególnych oddziałów według wieku, począwszy od najmłodszych. Dzięki temu rozwiązaniu w jednym oddziale będą się uczyły dzieci w zbliżonym wieku. Zdaniem twórców projektu, ograniczenie liczby uczniów ma sprzyjać realizowaniu podstawy programowej kształcenia ogólnego w tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości psychofizycznych i poznawczych każdego dziecka, rozwijaniu zainteresowań oraz wzmocnieniu poczucia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów. Co ważne, wprowadzany standard liczby uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej nie będzie dotyczył oddziałów w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, oddziałów w szkołach podstawowych specjalnych i oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych. Liczbę uczniów w takich szkołach określają bowiem odrębne przepisy.
Podział uczniów na oddziały w klasie I szkoły podstawowej w okresie przejściowym, tj. w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016
Projekt zakłada również, że w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016, czyli w okresie, w którym obowiązkiem szkolnym będą obejmowane zarówno dzieci sześcioletnie, jak i siedmioletnie, jeśli w szkole podstawowej tworzony będzie więcej niż jeden oddział klasy I, uczniowie będą przyjmowani do oddziałów kolejno według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych. Oznacza to, że przy tworzeniu w poszczególnych latach oddziałów klas I-III szkoły podstawowej trzeba będzie uszeregować uczniów według dat urodzenia (i to zarówno siedmiolatków, jak i sześciolatków objętych obowiązkiem szkolnym), a następnie poczynając od najmłodszych przypisywać ich do danego oddziału, nieprzekraczającego 25 osób. Jak podkreślają projektodawcy, zapewni to lepszą integrację w oddziale oraz lepsze warunki realizowania podstawy programowej kształcenia ogólnego.