Spis treści
Od 1 lipca zakup karty do telefonu tylko po podaniu swoich danych
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który zakłada, że karty telefoniczne pre-paid mają być rejestrowane. Ich dotychczasowi posiadacze będą musieli przekazać operatorowi swoje dane w ciągu 6 miesięcy od daty wejścia ustawy w życie. Natomiast nowi nabywcy tych kart będą zobowiązani do podawania swoich danych od 1 lipca 2016 roku. Oznacza to, że osoby korzystające z kart pre-paid nie będą anonimowe.
Jakie dane będziemy musieli podać?
Abonent będący stroną umowy o świadczenie usług przedpłaconych w publicznej sieci telekomunikacyjnej (czyli każdy, kto ma telefon na kartę) będzie musiał podać swoje dane, które obejmują:
- imię i nazwisko,
- numer ewidencyjny PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru ewidencyjnego PESEL – nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
- adres zameldowania, a w przypadku jego braku, adres zamieszkania lub adres korespondencyjny,
- nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej – numer paszportu lub karty pobytu.
Powyższe dane będzie musiała podać każda osoba fizyczna. Jeżeli abonent nie będzie osobą fizyczną, ustawa przewiduje obowiązek podania takich danych, jak:
- nazwa,
- numer identyfikacyjny REGON lub NIP, lub numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej lub innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkowskim,
- adres siedziby,
- adres korespondencyjny.
Dostawca usług rozpoczyna świadczenie usług telekomunikacyjnych dopiero po podaniu przez abonenta danych określonych wyżej oraz po zweryfikowaniu ich zgodności z danymi zawartymi w okazanym dostawcy usług dokumencie potwierdzającym tożsamość abonenta będącego osobą fizyczną lub z zawartymi we właściwym rejestrze lub w przedłożonych dostawcy usług uwierzytelnionych odpisach dokumentów odnoszących się do abonenta niebędącego osobą fizyczną.
Jeżeli nie podamy danych, nie będziemy mogli korzystać z zakupionych już kart
W projekcie wskazano, że niemożność zweryfikowania przez dostawcę usług zgodności danych abonenta skutkuje wygaśnięciem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Ponadto osoby, które po wejściu w życie nowych przepisów nie podadzą swoich danych dostawcy usług telekomunikacyjnych, także nie będą mogły korzystać ze swoich kart, które zostaną wyłączone. Posiadacze już zakupionych kart będą musieli przekazać operatorowi swoje dane w ciągu 6 miesięcy od daty wejścia ustawy w życie. Jeżeli tego nie zrobią, dostawcy usług przedpłaconych w publicznej sieci telekomunikacyjnej zaprzestaną świadczenia usług.
Po co te zmiany?
Obecnie kupno karty telefonicznej pre-paid nie jest obwarowane wymogiem podawania swoich danych. Proponowane zmiany mają być jednym z aspektów polityki państwa w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Wskazuje się, że anonimowość tzw. przedpłaconych kart telefonicznych (pre-paid) dostarcza – jak pokazują przypadki krajowe i zagraniczne – przestępcom, w tym osobom zaangażowanym w działalność terrorystyczną, dogodnego narzędzia do komunikowania się i kamuflażu. Ponadto nie tak rzadkie są przypadki fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych, których celem jest wywołanie działań właściwych służb. Dlatego też proponuje się wprowadzenie w ustawie – Prawo telekomunikacyjne, rozwiązania, zgodnie z którym abonenci tzw. przedpłaconych kart telefonicznych zobowiązani będą do podania swoich danych.
Podstawa prawna:
Art. 60a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243).
Art. 34 projektu ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem (nr projektu UD60).