Telepraca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w określonych w umowie warunkach i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Telepraca jest formą zatrudnienia, która została określona w prawie europejskim, jako elastyczna. Umowy o pracę będące ich podstawą noszą nazwę umów nietypowych.
Zgodnie z treścią art. 675 Kodeksu pracy, telepraca jest rodzajem zatrudnienia, spełniającym następujące warunki:
• Wykonywanie pracy poza zakładem pracy,
• Regularność wykonywania pracy w takim miejscu,
• Praca z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Wykonywanie pracy poza zakładem pracy jest określeniem negatywnym, nie wskazuje, bowiem miejsca, w jakim telepraca ma być wykonywana. Telepraca nie musi koniecznie oznaczać pracy w domu pracownika, chociaż właśnie z pracą w domu jest ona najczęściej kojarzona. Praca poza zakładem pracy, aby odpowiadała pojęciu telepracy, powinna być świadczona regularnie, a więc stale, a nie okazjonalnie. Cechą telepracy jest nie tylko wykonywanie jej na odległość, ale ponadto posługiwanie się przy jej wykonywaniu środkami komunikacji elektronicznej.1 Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Pracodawca jest obowiązany:
• dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego,
• ubezpieczyć sprzęt,
• pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
• zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu
Pracodawca i telepracownik mogą, w odrębnej umowie, określić w szczególności zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika, spełniającego wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego, zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.