PKPP Lewiatan proponuje zmiany przepisów o telepracy, gdyż jest to interesująca forma zatrudnienia, ale nie stosowana w praktyce ze względu na zbyt rygorystyczne przepisy Kodeksu pracy. W kontekście wydłużenia wieku emerytalnego telepraca jest dobrym rozwiązaniem na stworzenie pracownikom lepszego komfortu pracy przez zorganizowanie stanowiska w miejscu zamieszkania, zwłaszcza gdy chodzi o:
– osoby starsze,
– osoby mające trudności z przemieszczaniem się, z powodu wieku i stanu zdrowia,
– osoby dojeżdżające daleko do pracy,
– kobiety, które pomagają rodzinie w wychowywaniu dzieci lub dodatkowo zarabiają sprawując opiekę nad dziećmi (np. odprowadzanie i przyprowadzanie z przedszkola, zawożenie na popołudniowe zajęcia).
„Wdrożenie telepracy pozwala zwiększyć wydajność pracy, zmniejsza koszty prowadzenia działalności w wielu obszarach funkcjonowania firmy i przygotowania stanowiska dla pracownika, poprawia dostępność i efektywność wielu usług, a także zapewnia optymalizację stanu zatrudnienia. Telepraca i wspierająca ją technika oferują nowe możliwości, dzięki którym wzrastają szanse na tworzenie miejsc pracy i zmniejszanie bezrobocia. Korzystne dla pracowników jest organizowanie czasu pracy według osobistych potrzeb i preferencji, bez konieczności dostosowywania się do wymagań pracodawcy” – dodaje Grażyna Spytek-Bandurska.
Dzięki ograniczeniu lub eliminacji dojazdów do pracy, osoba zyskuje wolny czas, który może przeznaczyć na realizację własnych spraw (np. podjęcie dodatkowej pracy, kształcenie, opiekę nad członkami rodziny, odpoczynek). W systemie telepracy może być wykonywanych wiele zawodów. Wyjątek stanowią profesje związane bezpośrednio z produkcją dóbr materialnych, bądź niewymagające bezpośrednich i stałych kontaktów z klientami, bądź współpracownikami.
Najczęściej telepracownikami są przedstawiciele wolnych zawodów (np. architekci, księgowi, naukowcy, tłumacze, archiwiści, redaktorzy), realizatorzy różnych projektów, osoby pracujące w terenie (np. handlowcy, ankieterzy, agenci nieruchomości, inspektorzy), reprezentanci personelu pomocniczego oraz biurowego (np. konsultanci, telefoniści, korektorzy).
Zgodnie z art. 675 § 1 k.p. za telepracę uważa się pracę, która jest wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan