Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczeniowej przez przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych wynika z treści art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Pamiętajmy przy tym, że brak ciągłości ubezpieczenia stanowi o naruszeniu obowiązków określonych ustawą w rozumieniu art. 10a pkt 2 w/w aktu prawnego. Bez znaczenia dla oceny w tym zakresie jest okoliczność, iż w okresie braku ubezpieczenia strona nie prowadziła faktycznie działalności objętej zezwoleniem i nie zawierała umów z klientami. Z powyższego wynika zatem, że obowiązek ubezpieczeniowy w omawianym zakresie jest bezwzględny i nie można się od niego w żaden sposób zwolnić.
Ustawa o usługach turystycznych zawiera jednak w swej treści jedynie stwierdzenie obowiązku ubezpieczeniowego biur turystycznych wraz ze wskazaniem zakresu takiego ubezpieczenia. Szczegółową regulację w tej materii znajdziemy w innym akcie prawnym. Zgodnie z regulacją Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, omawiane ubezpieczenie obejmuje pokrycie:
- kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu;
- zwrotu wpłat wniesionych przez klientów tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku, gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana;
- zwrotu części wpłat wniesionych przez klientów tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie została zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.
Ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w powyższym zakresie, w odniesieniu do umów o świadczenie usług turystycznych zawartych w okresie ubezpieczenia, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, bez możliwości umownego ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Wysokość sumy ubezpieczenia konkretnego biura podróży uzależniona jest tak naprawdę od rodzaju oferowanego wyjazdu i prowadzonej działalności. Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej w odniesieniu do podmiotów rozpoczynających działalność polegającą na organizowaniu imprez turystycznych i pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych wynosi:
- równowartość 250.000 euro – przy wyjazdach na terytorium państw europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego;
- równowartość 90.000 euro – przy wyjazdach na terytorium państw pozaeuropejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego;
- równowartość 50.000 euro – przy wyjazdach na terytorium państw europejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż transport lotniczy w ramach przewozu czarterowego;
- równowartość 7.500 euro – przy wyjazdach na terytorium krajów mających lądową granicę z Rzecząpospolitą Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obszaru obwodu kaliningradzkiego, a także organizowanie imprez turystycznych i pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imprez zagranicznej turystyki przyjazdowej.