- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUchwalona ustawa o prawach konsumentów - będą zmiany

    Uchwalona ustawa o prawach konsumentów – będą zmiany

    Korzyści dla konsumentów

    Uchwalone przez Sejm przepisy gwarantują konsumentom otrzymywanie od przedsiębiorcy przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji, które są istotne w kontekście jej zawierania. Co więcej, uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi nie tylko w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, ale także w odniesieniu do umów zawieranych w sposób tradycyjny, czyli np. w sklepie. Zmiana ta umożliwi konsumentowi bardziej świadome zawieranie umów.

    Rzeczywiste koszty zawarcia umowy

    Nowe regulacje ułatwią konsumentowi zapoznać się – jeszcze przed zawarciem umowy, z rzeczywistymi kosztami, jakie będzie musiał ponieść w związku z zawieraną umową. Wynika to z obowiązku nałożonego na przedsiębiorcę, związane z informowaniem konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy. Ustawa przewiduje również, że w przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od niego opłat wyższych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności. Ponadto, uchwalone przepisy zabraniają pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.


    Odstąpienie od umowy

    W ustawie wydłużono termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn do 14 dni. Sprecyzowany został również sposób obliczania tego terminu – w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia. Wówczas prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu. Dodatkowo przepisy zwalniają konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, w sytuacji, gdy konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.


    Wada rzeczy sprzedanej

    Aktualnie w obrocie konsumenckim – na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej funkcjonuje konstrukcja „niezgodności towaru z umową”. Tymczasem uchwalona stawa przywraca do obrotu konsumenckiego konstrukcję „wady”, tradycyjnie funkcjonującą w Polsce znaną i zrozumiałą dla konsumentów. Ustawa zwiększa także swobodę konsumenta, co do wyboru uprawnienia, z jakiego może skorzystać w przypadku wadliwości nabytej rzeczy: przywrócono możliwość żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu wady, bez konieczności wysunięcia w pierwszym rzędzie żądania naprawy bądź wymiany rzeczy. Ponadto wydłużono do 5 lat odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nieruchomości.


    Gwarancja

    Uchwalone regulacje przywracają stosowanie przepisów z Kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca, który udziela gwarancji nie określi dokładnie jej treści, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia związane z gwarancją przewidziane w Kodeksie cywilnym. Wydłużony został do 2 lat okres gwarancji w przypadku, gdy gwarant nie określi tego terminu inaczej. Tak określony termin jest skorelowany z ustawowym terminem odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

    Odpowiedzialność za jakość rzeczy

    Aktualnie przedsiębiorca, który sprzedaje towary, jest odpowiedzialny za ich jakość według dwóch odrębnych reżimów: za wady rzeczy w stosunku do kupujących, którzy nie są konsumentami (rękojmia) i za niezgodność towaru z umową wobec konsumentów. Niestety wiąże się to z licznymi komplikacjami i zwiększonymi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Nowe przepisy ujednolicą zasady odpowiedzialności w obrocie konsumenckim i w pozostałych rodzajach obrotu, co powinno zdecydowanie ułatwić prowadzenie działalności handlowej.

    Roszczenia regresowe

    Uchwalone regulacje wprowadzają precyzyjne zapisy odnoszące się do dochodzenia roszczeń regresowych związanych z wadliwością rzeczy sprzedanej w łańcuchu sprzedawców. Rozwiązania te mają ułatwić sprzedawcy finalnemu dochodzenie zwrotu kosztów poniesionych przez niego w związku z wykonaniem przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi od tego z poprzednich sprzedawców/dostawców, którego działanie spowodowało wadę rzeczy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE