Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o cudzoziemcach ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych dokumentach paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie. Rozporządzenie to ma zastosowanie do paszportów i dokumentów podróży, których okres ważności nie jest krótszy niż 12 miesięcy. Zgodnie z art. 89i ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument podróży przewidziany w Konwencji dotyczącej statusu uchodźców sporządzonej w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. jest ważny przez okres 2 lat od dnia wydania.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) Nr 2252/2004 w paszportach i dokumentach podróży zamieszcza się dane biometryczne w postaci wizerunku twarzy i odcisków palców. W związku z tym konieczne jest opracowanie przepisów umożliwiających pobieranie od cudzoziemców odcisków linii papilarnych w celu umieszczenia ich w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej – w tym również przepisów wykonawczych regulujących sposób pobierania ww. danych od cudzoziemców, którym ma być wydany dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej. Równocześnie mając na względzie stanowisko Komisji Europejskiej zakazujące wykorzystywania danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych do innych celów niż sprawdzenie autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian w zakresie zakazu udostępniania tych danych. Powyższa propozycja dotyczy danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych i nie ma zastosowania do danych biometrycznych w postaci wizerunku twarzy.
Wobec faktu, że w ustawie używane jest pojęcie „dane biometryczne”, uzupełniono art. 2
zawierający definicje ustawowe o wyjaśnienie tego pojęcia. Zgodnie z dodaną definicją dane biometryczne to wizerunek twarzy i odciski linii papilarnych umieszczone w dokumentach podróży w formie elektronicznej. W ust. 4 wprowadzono przepis regulujący sposób wydania dokumentu podróży uwzględniającego dane biometryczne. Zgodnie z tym przepisem od cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy organ pobierze dane biometryczne, tj. pobierze odciski linii papilarnych oraz wykona fotografię w celu umieszczenia ich w dokumencie. Przepis jest konsekwencją dostosowania do regulacji zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2252/2004w zakresie pobierania danych biometrycznych. Obowiązek dostarczenia fotografii dotyczy karty pobytu.
Zgodnie ze wzorem dokumentu podróży stanowiącym załącznik do Konwencji Genewskiej dopuszczalne jest umieszczanie w dokumentach odcisków linii papilarnych, jeżeli są one wymagane. W związku z faktem, że zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej, dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej jest ważny przez okres 2 lat od dnia wydania, a zatem podlega przepisom zawartym w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 2252/2004, w tym w zakresie umieszczania w dokumentach podróży m.in. odcisków linii papilarnych, powstała konieczność wprowadzenia odpowiednich regulacji.
W nowelizacji ustawy reguluje również kwestie odbioru dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej. Przyjęta została zasada, że dokument ten cudzoziemiec musi odebrać osobiście. Natomiast w przypadku małoletniego odbioru dokumentu może dokonać jeden z rodziców lub opiekunów. Małoletni lub osoba ubezwłasnowolniona, którzy ukończyli 13 lat, odbierają dokument podróży przewidziany w Konwencji Genewskiej, w obecności przynajmniej jednego z rodziców lub opiekunów. Przy odbiorze cudzoziemiec sprawdza zgodność danych osobowych i danych biometrycznych zamieszczonych w dokumencie podróży.
Wprowadzono także zakaz przetwarzania odcisków linii papilarnych pobranych od cudzoziemca w celu ich zamieszczenia w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji Genewskiej, przetwarzanych w rejestrze spraw o nadanie statusu uchodźcy i udzielenie ochrony uzupełniającej oraz o udzielenie pomocy cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy, organom, o których mowa w art. 133, czyli: organom Policji, organom Straży Granicznej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Radzie do Spraw Uchodźców, sądowi, sądowi administracyjnemu, prokuratorowi, wojewodzie, konsulowi, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego i Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej. Regulacja ta odzwierciedla stanowisko Komisji Europejskiej zgodnie, z którym danych biometrycznych w postaci odcisków linii
papilarnych nie można wykorzystywać do celów innych niż sprawdzenie autentyczności
dokumentu i tożsamości jego posiadacza.