- Reklama -
środa, 27 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUgoda w postępowaniu administracyjnym

    Ugoda w postępowaniu administracyjnym

    Ugoda administracyjna może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, aż do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie. Strony postępowania administracyjnego mogą zawrzeć ugodę, w sytuacji, gdy przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa. W przypadku, gdy strony postępowania złożą zgodne oświadczenie o zamiarze zawarcia ugody, to organ administracji publicznej powinien odroczyć wydanie decyzji i wyznaczyć stronom termin do jej zawarcia. Jednakże wystarczy, że jedna ze stron zawiadomiła organ o odstąpieniu od zamiaru zawarcia ugody lub nie dotrzymała wyznaczonego terminu do jej zawarcia i będzie to skutkować wydaniem decyzji w przedmiotowej sprawie przez organ administracji publicznej.


    Ugoda administracyjna

    Ugodę administracyjną należy sporządzić w formie pisemnej. Powinna ona zawierać:

    • oznaczenie organu, przed którym została zawarta,
    • datę sporządzenia,
    • oznaczenie stron,
    • przedmiot i treść ugody,
    • wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu,
    • podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody.

    Następnie organ administracji publicznej jest zobowiązany do utrwalenia faktu zawarcia ugody w aktach sprawy – w formie protokołu podpisanego przez osobę upoważnioną do sporządzenia ugody. Ugoda administracyjna wymaga zatwierdzenia przez organ administracji publicznej, przed którym została zawarta. Jeśli natomiast ugoda dotyczy kwestii, których rozstrzygnięcie wymaga zajęcia stanowiska przez inny organ, to należy zawrzeć ugodę dopiero po zajęciu stanowiska przez ten organ. Organ administracji publicznej odmówi zatwierdzenia ugody zawartej z naruszeniem prawa, nieuwzględniającej stanowiska organu, o którym powyżej, albo naruszającej interes społeczny bądź słuszny interes stron.


    Zatwierdzenie ugody administracyjnej

    Zatwierdzenie bądź odmowa zatwierdzenia ugody administracyjnej następuje w drodze postanowienia. Postanowienie w tej sprawie powinno być wydane w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia ugody. Na postanowienie w przedmiocie zatwierdzenia, bądź odmowy zatwierdzenia ugody administracyjnej przysługuje zażalenie. W przypadku gdy ugoda zawarta została w toku postępowania odwoławczego, z dniem, w którym stało się ostateczne postanowienie zatwierdzające ugodę, traci moc decyzja organu pierwszej instancji, o czym należy zamieścić wzmiankę w tym postanowieniu. Łącznie z postanowieniem zatwierdzającym ugodę doręcza się stronom odpis ugody.


    W jakim terminie ugoda administracyjna staje się wykonalna?


    Ugoda administracyjna
    staje się wykonalna z dniem, w którym postanowienie o jej zatwierdzeniu stało się ostateczne. Wówczas organ administracji publicznej, przed którym została zawarta ugoda, potwierdza jej wykonalność na egzemplarzu ugody. Należy podkreślić, iż zatwierdzona ugoda administracyjna wywiera takie same skutki, jak decyzja wydana w toku postępowania administracyjnego.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE