Zaprojektowana zmiana przewiduje doprecyzowanie pojęcia powstania obowiązku ewidencjonowania, z którym związane jest rozpoczęcie ewidencjonowania, a w konsekwencji prawo do skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kasy fiskalnej. Proponowane brzmienie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT urzeczywistnia zasadę równości wobec prawa, w ten sposób, że umożliwia wszystkim podatnikom skorzystanie z ulgi na zakup kasy w momencie nałożenia na nich, bądź na sprzedawane przez nich towary, obowiązku ewidencjonowania. Jednocześnie zaproponowana definicja powstania obowiązku ewidencjonowania, od którego uzależnione jest prawo do skorzystania z ulgi nie daje podstaw, aby uznać, iż obowiązek ten powstanie również w sytuacji, gdy otwierane są nowe punkty kasowe bądź rozszerzany jest zakres działalności gospodarczej w związku, z czym podatnik nabywa nowe kasy.
Ponadto projekt zakłada przeniesienie z rozporządzenia i zamieszczenie w ustawie o podatku od towarów i usług zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kas rejestrujących, oraz warunków utraty tych zwolnień. Nadanie przepisom dotyczącym zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych rangi przepisów ustawowych zapewni utrzymanie tych zwolnień przez dłuższy okres czasu, a także zagwarantuje odpowiedni czas na przygotowanie się podatników do fiskalizacji w przypadku podjęcia przez ustawodawcę decyzji o ich likwidacji. Obecnie obowiązująca praktyka funkcjonowania przepisów dotyczących zwolnień z tego obowiązku, zamieszczanych w kolejnych rozporządzeniach Ministra Finansów nie daje takich gwarancji. Jednocześnie, z uwagi na potrzebę kontroli obrotu niektórymi kategoriami towarów, zasadne wydaje się uregulowanie w ustawie również kwestii wyjątków od możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, które obecnie uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Aktualnie obowiązująca regulacja dyskryminuje podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu oraz kwot należnych przy zastosowaniu kas rejestrujących i jednocześnie prowadzących sprzedaż towarów, do których zwolnienie to nie ma zastosowania. Przyznaje ona bowiem im możliwość odliczenia wydatków poniesionych tylko w związku z pierwszym zgłoszeniem kas fiskalnych. Nie ma żadnego uzasadnionego powodu, aby powstanie obowiązku ewidencjonowania utożsamiać ze zgłoszeniem kas po raz pierwszy. Przyjęcie proponowanego rozwiązania zrówna sytuację prawną podatników, niezależnie od przyczyny, dla której zobowiązani oni zostali do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zagwarantowanie równych praw w zakresie ulgi nie tylko wypełni jej sens, ale również pozytywnie wpłynie na konkurencję pomiędzy podmiotami. Ponadto wprowadzenie do ustawy katalogu zwolnień podmiotowych, zawartych obecnie w rozporządzeniu, da możliwość dobrego przygotowania się przez podmioty, które obecnie „z dnia na dzień”, musiałyby dokonać fiskalizacji wszystkich obszarów działalności.
Jednocześnie proponowane zmiany pozwolą podatnikom na zgodne z prawem wypełnianie obowiązków nałożonych przez ustawodawcę, bez uchylania się od obowiązku rejestrowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. Zmiana polegająca na przeniesieniu z rozporządzenia do ustawy o podatku od towarów i usług załącznika zawierającego kategorie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku, będzie neutralna dla budżetu państwa.