- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUpadłość biura podróży - co dalej?

    Upadłość biura podróży – co dalej?

    Ochrona klientów
    W chwili obecnej każde biuro podróży musi posiadać gwarancję bankową lub ubezpieczeniową albo wykupić ubezpieczenie na rzecz klientów. W przypadku jego upadłości suma gwarancyjna ma być przeznaczona na pokrycie kosztów powrotu klientów z zagranicznej imprezy turystycznej oraz zwrot wpłat wniesionych z tytułu zapłaty za wycieczki. Warto wiedzieć, że w przypadku Sky Club gwarancja ta wynosi prawie 25 mln złotych. Środkami finansowymi należnymi z tytułu umowy gwarancji lub ubezpieczenia zawartej przez dane biuro podróży dysponuje marszałek województwa, w którym touroperator był zarejestrowany.


    Turyści na wakacjach

    W przypadku niewypłacalności biura podróży marszałek województwa ma obowiązek zorganizować powrót do Polski pechowych klientów upadłego biura. Urząd marszałkowski weryfikuje przede wszystkim dokumentację o upadłości. Jeśli przed upadkiem biuro uregulowało z hotelem wszystkie zaległości, turyści nie odczują żadnych niedogodności. Oczywiście w gorszej sytuacji są te osoby, których pobyt nie został opłacony. W takim przypadku uruchamiane są odpowiednie procedury i podstawiany jest samolot. Zazwyczaj nie trwa to dłużej niż 48 godziny od upadku biura. Warto pamiętać, że wszelkie działania właścicieli hoteli mające na celu wyegzekwowanie zaległych należności od klientów są bezprawne. W przypadku, gdy administracja hotelu zarekwiruje bagaże, czy paszporty, wówczas należy zawiadomić o tym polski konsulat lub ambasadę.Zwrot kosztów wycieczki
    Osoby, które pozostały w kraju i zapłaciły całą sumę za wczasy mogą domagać się zwrotu pieniędzy. Należy jednak pamiętać, że z odzyskaniem całości pieniędzy może być problem. Z kwoty określonej w umowie ubezpieczenia lub gwarancji  w pierwszej kolejności pokrywane są bowiem koszty powrotu turystów do kraju. Z pozostałej sumy są wypłacane odszkodowania dla klientów. W sytuacji, gdy kwota nie wystarcza do pokrycia wszystkich roszczeń, odszkodowania ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu. Dlatego też odszkodowanie nie zawsze będzie wypłacone w całości. Jak pokazuje życie jest to czasem 30% a czasem tylko 10% wpłaconej sumy. W celu uzyskania wpłaconych pieniędzy należy jak najszybciej złożyć wniosek do ubezpieczyciela upadłego biura podróży. Zazwyczaj wniosek składa się w odpowiednim urzędzie marszałkowskim. Do wniosku trzeba dołączyć:
    – kopię umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej miedzy biurem podróży a poszkodowanym,
    – kopię dowodu wpłaty za wczasy,
    – kopię dowodu osobistego osoby poszkodowanej poświadczoną za zgodność z oryginałem.
    Ubezpieczyciel zazwyczaj wyznacza termin, do którego należy zgłosić przedmiotowe roszczenia.


    Mądry Polak przed szkodą

    Przed wykupieniem wycieczki w biurze podróży trzeba koniecznie przeczytać całą umowę i dokładnie sprawdzić wysokość gwarancji ubezpieczenia. Można o to zapytać w biurze podróży lub sprawdzić na stronie internetowej www.turystyka.gov.pl.  Dobrze też za wycieczkę zapłacić kartą płatniczą. Organizacje płatnicze mają bowiem regulacje chroniące posiadaczy kart. Dzięki nim transakcje dokonane kartą mogą zostać unieważnione. W tym celu trzeba złożyć reklamację w banku, a w niej opisać zaistniałą sytuację.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE