- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej

    Uprawnienia funkcjonariuszy Straży Granicznej

    W projekcie rozporządzenia przewidziano pobranie odcisków linii papilarnych w celu identyfikacji osób o nieustalonej tożsamości, ponieważ ustawa nie przewiduje możliwości gromadzenia przez Straż Graniczną informacji dotyczących kodu genetycznego. Ze względu na okoliczność, że zasady pobierania i gromadzenia przez Straż Graniczną odcisków linii papilarnych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 października 2005 r. w sprawie gromadzenia przez Straż Graniczną odcisków linii papilarnych, zdjęć oraz danych osobowych, ich przechowywania, wykorzystywania i przekazywania innym organom, w tym zakresie zastosowano stosowne odesłanie. Ponadto w rozdziale tym zawarta jest regulacja dotycząca ustalania tożsamości przy wykorzystaniu innych metod, w szczególności poprzez wykorzystanie w tym celu zdjęć i opisów wizerunku.
     
    Wprowadzono zmianę kolejności czynności funkcjonariusza Straży Granicznej w przypadku zatrzymywania osoby co, do której z posiadanych informacji lub okoliczności faktycznych wynika, że może posiadać broń palną lub inne niebezpieczne przedmioty, mogące służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo przedmioty mogące stanowić dowody w postępowaniu lub podlegające przepadkowi. W tym przypadku funkcjonariusz Straży Granicznej zatrzymanie poprzedza okrzykiem „Straż Graniczna”, a następnie sprawdza, czy osoba zatrzymana posiada przy sobie broń lub inne niebezpieczne przedmioty i ewentualnie je odbiera. Dopiero w dalszej kolejności będzie informować osobę zatrzymaną o przyczynach i podstawie zatrzymania, uprzedzi o obowiązku podporządkowania się wydanym poleceniom, a także o możliwości użycia środków przymusu bezpośredniego lub broni w przypadku niepodporządkowania się wydanym poleceniom.
     
    Ponadto określone zostały uprawnienia gwarancyjne przysługujące osobie zatrzymanej. Przede wszystkim osobę zatrzymaną należy pouczyć o prawie złożenia zażalenia na zatrzymanie, żądania powiadomienia o zatrzymaniu osoby najbliższej lub innej wskazanej przez zatrzymanego, pracodawcy, szkoły lub uczelni, oraz prawie nawiązania kontaktu z adwokatem lub radcą prawnym oraz z właściwym urzędem konsularnym lub przedstawicielstwem dyplomatycznym, jeżeli osoba zatrzymana jest cudzoziemcem. W dalszej kolejności przepis określa obowiązki związane ze sporządzeniem protokołu zatrzymania osoby oraz poinformowania o zatrzymaniu prokuratora oraz dowódcy jednostki wojskowej, jeżeli osoba zatrzymana jest żołnierzem. W odróżnieniu od stanu obowiązującego w projekcie doprecyzowano, że powiadomienie prokuratora o zatrzymaniu następuje w przypadku zatrzymania osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa lub zatrzymanej na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach albo na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczpospolitej
    Polskiej.
     
    Uregulowano także, że doprowadzanie osób odbywa się na podstawie nakazu doprowadzenia, a także wskazano, którzy funkcjonariusze, co do zasady dokonują doprowadzeń, z uwzględnieniem okoliczności uzasadniających wyznaczenie przez zarządzającego doprowadzenie innych funkcjonariuszy. W kolejnym przepisie dotyczącym powiadamiania właściwych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej i Policji w przypadku, gdy doprowadzanie wykracza poza zasięg terytorialny jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, której funkcjonariusze doprowadzają osoby, wprowadzono obowiązek powiadomienia jednocześnie jednostek Straży Granicznej i Policji. Wskazane rozwiązanie ma na celu ujednolicenie sposobu postępowania w tym zakresie, a także zwiększenie bezpieczeństwa konwojów, które często odbywają się w porze nocnej, poprzez informowanie wszystkich jednostek, w zasięgu terytorialnym, których dokonywane są doprowadzenia. Kolejne przepisy dotyczą przypadków szczególnych związanych z doprowadzaniem. Okoliczności takie mogą wystąpić, jeżeli doprowadzane są osoby mogące dokonać zamachu na życie lub zdrowie własne lub innej osoby, agresywne lub mogące podjąć próbę ucieczki, a także, jeżeli zachodzi podejrzenie, że może dojść do ataku na funkcjonariuszy w celu uwolnienia osób doprowadzanych oraz należy uniemożliwić próbę ucieczki osób poddanych badaniom lekarskimi. Wskazane przepisy regulują sposób postępowania funkcjonariuszy dokonujących doprowadzenia wymienionych osób, w tym stosowania wzmożonych środków ostrożności, a także rodzaj podejmowanych działań, w przypadku ucieczki osób doprowadzanych. Przyjęte w tym zakresie rozwiązania nie odbiegają od aktualnie obowiązujących przepisów.
     
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE