Spis treści
Dowody wydane przed dniem 1 stycznia 2015 roku nadal ważne!
Istotne dla nas wszystkich jest to, że mimo wejścia w życie nowych przepisów, dowody osobiste wydane przed dniem 1 stycznia 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
Jakie dane znajdą się w nowych dowodach osobistych
Nowa ustawa precyzyjnie reguluje zakres danych zawartych w dowodzie osobistym. W dowodzie osobistym zamieszcza się takie dane dotyczące osoby, jak:
- nazwisko,
- imię (imiona),
- nazwisko rodowe,
- imiona rodziców,
- datę i miejsce urodzenia,
- płeć,
- wizerunek twarzy,
- numer PESEL,
- obywatelstwo.
Jak wynika z powyższego z naszych dowodów osobistych znikają takie informacje, jak kolor oczu, wzrost czy adres zameldowania.
W nowym dowodzie osobistym zamieszcza się także dane dotyczące samego dowodu osobistego, takie jak:
- serię i numer dowodu osobistego,
- datę wydania,
- datę ważności,
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty.
Jak długo ważny będzie nowy dowód
Dowód osobisty, wydawany dla osoby, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Natomiast dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania.
Dowody osobiste wydawane będą nieodpłatnie!
Zgodnie z treścią art. 23 nowej ustawy, od 1 stycznia 2015 roku dowody osobiste wydawane będą nieodpłatnie.
Wydanie dowodu osobistego następuje na wniosek, złożony w organie dowolnej gminy na terytorium RP
Elementem koniecznym do tego by został nam wydany dowód osobisty jest złożenie wniosku. Co ważne, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej! Będzie można złożyć go w formie pisemnej albo w formie dokumentu elektronicznego. Ponadto osoba zobowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin i co ważne, może ona złożyć ten wniosek osobiście, a nie przez rodzica, opiekuna prawnego czy kuratora.
Elementy wniosku o wydanie dowodu osobistego
Wniosek o wydanie dowodu osobistego zawiera:
- numer PESEL;
- nazwisko i imię (imiona);
- nazwisko rodowe;
- imię ojca;
- imię i nazwisko rodowe matki;
- datę i miejsce urodzenia;
- płeć;
- obywatelstwo;
- powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego;
- adres do korespondencji, opcjonalnie adres poczty elektronicznej lub numer telefonu;
- własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy, a w przypadku wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego – podpis uwierzytelniony poprzez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu, w sposób określony w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.
Fotografia załącznikiem do wniosku
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołącza się aktualną fotografię odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Z kolei osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
W uzasadnionych przypadkach organ gminy może też wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
Odbiór dowodu osobistego
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Formularz odbioru dowodu osobistego
Odbiór dowodu osobistego potwierdza się na formularzu odbioru dowodu osobistego, który zawiera:
- oznaczenie organu wydającego dowód osobisty;
- numer wniosku o wydanie dowodu osobistego;
- serię i numer dowodu osobistego;
- numer PESEL osoby, której wydano dowód osobisty;
- nazwisko i imię (imiona) osoby, której wydano dowód osobisty;
- nazwisko i imię (imiona) wnioskodawcy;
- datę odbioru dowodu osobistego;
- własnoręczny czytelny podpis osoby, której wydano dowód osobisty;
- własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy.
Podstawa prawna:
Art. 7, art. 12, art., 23, art. 24, art. 25, art. 28, art. 29, art. 30, art. 31, art. 88, art. 92 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2010.167.1131).