- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoW jaki sposób przedsiębiorca może chronić swój znak towarowy?

    W jaki sposób przedsiębiorca może chronić swój znak towarowy?

    Podstawowa funkcja znaku towarowego polega na zagwarantowaniu konsumentowi lub użytkownikowi finalnemu identyczności pochodzenia oznaczonego towaru lub oznaczonej usługi, przez umożliwienie mu odróżnienia tego towaru lub tej usługi od towarów lub usług o innym pochodzeniu. Tym samym koncepcja ochronna znaku towarowego wydaje się jak najbardziej słuszna. Z drugiej strony pamiętajmy, że przepisy Prawa własności przemysłowej wyraźnie wskazują, że znak towarowy może zostać objęty prawem ochronnym, a zatem nie musi on w każdej sytuacji być chroniony. Wszystko tak naprawdę zależy od postawy twórcy danego znaku, to on bowiem ostatecznie decyduje czy konkretny znak towarowy objęty zostanie ochroną prawną. W praktyce warto jednak skorzystać z takiego rozwiązania, aby w przyszłości wymyślone przez nas oznaczenie towaru nie zostało przez kogoś zawłaszczone i wykorzystywane.

    Zgodnie z treścią art. 123 i n. przytoczonej ustawy, pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy oznacza się zasadniczo według daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Zgłoszenie uważa się natomiast  za dokonane w dniu, w którym wpłynęło ono do Urzędu Patentowego. Pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy przysługuje w Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w umowach międzynarodowych według daty pierwszego prawidłowego zgłoszenia znaku towarowego, jeżeli zgłoszenie w Urzędzie Patentowym zostanie dokonane w okresie 6 miesięcy od tej daty. Pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy oznacza się, na zasadach określonych w umowach międzynarodowych, według daty wystawienia towaru oznaczonego tym znakiem w Polsce lub za granicą, na wystawie międzynarodowej oficjalnej lub oficjalnie uznanej, jeżeli zgłoszenie w Urzędzie Patentowym tego znaku towarowego nastąpi w okresie 6 miesięcy od tej daty.

    Musimy być świadomi, że nie każdy stworzony znak towarowy może podlegać ochronie, nawet gdy jego twórca wyraźnie sobie tego życzy. Nie udziela się bowiem praw ochronnych na oznaczenia, które:

    • nie mogą być znakiem towarowym;
    • nie mają dostatecznych znamion odróżniających.
    • nie nadają się do odróżniania w obrocie towarów, dla których zostały zgłoszone;
    • składają się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania w szczególności rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności;
    • weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych.  których używanie narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich;
    • które są sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami;
    • które ze swojej istoty mogą wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, właściwości lub, z uwzględnieniem ust. 3, pochodzenia geograficznego towaru.
    • zostały zgłoszone w złej wierze do Urzędu Patentowego w celu uzyskania ochrony;
    • zawierają nazwę lub skrót nazwy Rzeczypospolitej Polskiej bądź jej symbole (godło, barwy lub hymn), nazwy lub herby polskich województw, miast lub miejscowości, znaki sił zbrojnych, organizacji paramilitarnych lub sił porządkowych, reprodukcje polskich orderów, odznaczeń lub odznak honorowych, odznak lub oznak wojskowych bądź innych oficjalnych lub powszechnie używanych odznaczeń i odznak, w szczególności administracji rządowej czy samorządu terytorialnego albo organizacji społecznych działających w ważnym interesie publicznym, gdy obszar działania tych organizacji obejmuje cały kraj lub znaczną jego część, jeżeli zgłaszający nie wykaże się uprawnieniem, w szczególności zezwoleniem właściwego organu Państwa albo zgodą organizacji, na używanie oznaczenia w obrocie;
    • zawierają skróty nazw bądź symbole (herby, flagi, godła) obcych państw, organizacji międzynarodowych, a także przyjęte w obcych państwach urzędowe oznaczenia, stemple kontrolne i gwarancyjne, jeżeli zakaz taki wynika z umów międzynarodowych, chyba że zgłaszający wykaże się zezwoleniem właściwego organu, które uprawnia go do używania takich oznaczeń w obrocie;
    • zawierają urzędowo uznane oznaczenia przyjęte do stosowania w obrocie, w szczególności znaki bezpieczeństwa, znaki jakości lub cechy legalizacji, w zakresie, w jakim mogłoby to wprowadzić odbiorców w błąd co do charakteru takich oznaczeń, o ile zgłaszający nie wykaże, że jest uprawniony do ich używania;
    • zawierają elementy będące symbolami, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, których używanie obrażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową;
    • stanowią formę bądź inną właściwość towaru lub opakowania, która jest uwarunkowana wyłącznie jego naturą, jest niezbędna do uzyskania efektu technicznego lub zwiększa znacznie wartość towaru.

    Powyższe wyliczenie ma jednak charakter przykładowy, szerszy katalog znaków towarowych, które nie mogą korzystać z ochrony prawnej zawiera Prawo przemysłowe.

    Pamiętajmy, że udzielenie przedsiębiorcy prawa ochronnego na znak towarowy dla określonych towarów nie wyklucza udzielenia mu prawa na taki sam znak również dla towarów identycznych lub podobnych, a także udzielenia mu prawa ochronnego na podobny znak towarowy dla towarów identycznych lub podobnych. Udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy dla określonych towarów nie stanowi samoistnej podstawy do odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak dla towarów identycznych lub podobnych innego przedsiębiorcy tylko dlatego, że zawiera on identyczne lub podobne oznaczenie odnoszące się do dóbr osobistych, w szczególności nazwisko właściciela. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Prawo ochronne na znak towarowy może zostać, na wniosek uprawnionego, przedłużone dla wszystkich lub części towarów, na kolejne okresy dziesięcioletnie. Powyższy wniosek powinien być złożony przed końcem upływającego okresu ochrony, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. Wraz z wnioskiem należy wnieść należną opłatę za ochronę. Pamiętajmy, że prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne i podlega dziedziczeniu, a  uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną.

    Z drugiej strony Prawo własności przemysłowej nie jest jedyną ustawą pozwalającą na ochronę znaku towarowego. W sytuacji, gdy twórca oznaczenia nie zdecyduje się na jego rejestrację w Urzędzie Patentowym, może skorzystać z ochrony na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z jej zapisami, Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług. W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

    • zaniechania niedozwolonych działań;
    • usunięcia skutków niedozwolonych działań;
    • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
    • naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
    • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
    • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

    Pamiętajmy, że roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z upływem lat trzech. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie co do każdego naruszenia. Dodatkowo każdy kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów na szkodę, podlega karze aresztu albo grzywny – dotyczy to również reklamy lub sprzedaży takich towarów.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE