- Reklama -
sobota, 23 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWakacyjne loty czy odloty?

    Wakacyjne loty czy odloty?

    W pierwszym półroczu 2010 r. skarg na wspomniane powyżej przypadki było 320, o 119 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Według pracowników Komisji skarg byłoby jeszcze mniej, gdyby nie zdarzenia związane z wybuchem wulkanu na Islandii i związane z tym kłopoty z przewozem lotniczym. Malejąca liczba skarg świadczy o zwiększającej się świadomości pasażerów co do praw jakie im przysługują w związku z podróżą samolotem oraz zwiększa dyscyplina przewoźników w rozpatrywaniu reklamacji klientów.

    Należy podkreślić, że Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć: kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację i kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot. Tego rodzaju postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

    Trwający okres wakacyjny jest dobra okazją, aby przypomnieć o przysługujących pasażerom prawach. W przypadku, gdy lot został opóźniony – przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W sytuacji, gdy wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik jest zobligowany do zapewnienia noclegu w hotelu – wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko. Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin i pasażer zrezygnuje z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony bilet. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie pieniężne od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy, w przypadku, gdy w wyniku tego opóźnienia pasażer przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Jednakże odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika np. złe warunki atmosferyczne.

    W przypadku, gdy samolot zostanie odwołany – pasażer ma prawo do zwrotu – w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeśli pasażer nie został na czas, czyli do 14 dni przed wylotem – poinformowany o odwołaniu lotu lub  został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik jednocześnie nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy. Analogicznie jak powyżej, odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika np. złe warunki atmosferyczne.

    W sytuacji, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) oraz zwrot w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma również obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko.

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE