W każdym polskim hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi, tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu, informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami, informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych. Przed wyjazdem warto zwrócić się do organizatora imprezy lub bezpośrednio do przedsiębiorcy świadczącego usługi z prośbą o przedstawienie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii. Warto również podkreślić, iż decydując się na urlop zagraniczny, należy dopytać o rzeczywisty standard hotelu oferowanego przez organizatora. Nie istnieje identyczna kategoryzacja obiektów hotelarskich w każdym kraju. Oznacza to, że standard hotelu *** we Francji może się różnić od hotelu *** w Egipcie. W sytuacji, gdy okaże się, że placówka nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń. Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży można zareklamować u organizatora. Natomiast, gdy samodzielnie zawarliśmy umowę, reklamuje się u właściciela obiektu.
Koszt imprezy po podpisaniu umowy nie może się zmienić. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której umowa to wyraźnie przewiduje w trzech sytuacjach: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Jednakże biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze. Cena wycieczki nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem. Należy także upewnić się, czy koszt imprezy zawiera wszystkie opłaty (np. ubezpieczenie NNW, przejazd z lotniska do hotelu, opiekę pilota, bilety wstępu do muzeów).
Wielu z nas decyduje się na zakup wycieczki nawet kilka miesięcy przed planowanym urlopem – w tzw. ofercie first minute. Jak przypomina UOKiK fakt, że płacimy za wycieczkę mniej, kupując ją nawet kilka miesięcy przed odlotem nie oznacza, że mamy mniej praw. W przypadku, gdy podczas wyjazdu organizator nie wywiązał się z warunków umowy zawsze można złożyć reklamację. Należy ją złożyć na piśmie u organizatora wycieczki. Można to także zrobić podczas wypoczynku. Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną.
Zanim zostanie podpisana umowa, warto zażądać doprecyzowania zbyt ogólnych pojęć. Warto pytać o różne rzeczy, bowiem może się okazać, że „blisko plaży” dla turysty oraz dla organizatora wyjazdu to zupełnie inne odległości. Jeżeli zgodnie z umową hotel miał się znajdować 50 metrów od morza, mamy prawo tego oczekiwać. Oczywistym jest, że im więcej sprecyzujemy postanowień kontraktu, tym łatwiejsza będzie droga dochodzenia roszczeń w przypadku niewywiązania się organizatora z umowy.
Aktualnie w rejestrze klauzul niedozwolonych znajdują się 1962 klauzule, z czego prawie 700 dotyczy turystyki. Jest to największa grupa klauzul z jednej branży. Znajdują się w nim postanowienia np. z góry określające kwotę o jaką może się ubiegać turysta, jeżeli rezygnuje z wyjazdu, czy ograniczające odpowiedzialność organizatora za usługi wykonywane podczas wycieczki. Wpis postanowienia do Rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może go stosować. Warto przed podpisaniem umowy sprawdzić, czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul.
W sytuacji, gdy biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, można poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.