Sankcje karne wobec pijanych kierowców
Projektodawca położył nacisk na takie elementy reakcji karnej, które mogą stanowić większą dolegliwość dla sprawcy. Celem wprowadzenia zaprojektowanych regulacji jest stworzenie realnie dolegliwej i odstraszającej reakcji karnej wobec pijanych kierowców, a jednocześnie wykorzystanie możliwości, jakie dają coraz powszechniejsze na rynku blokady alkoholowe, w staraniach o zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dlatego też przygotowany projekt zawiera rozwiązanie mające na celu zwiększenie dolegliwości związanych m.in. z długością środka karnego, polegającego na zakazie prowadzenia pojazdów, czy też obowiązkiem zapłaty nawiązki. Projektodawca zaproponował również nałożenie na osoby, które ubiegają się o ponowne uzyskanie uprawnień do prowadzenia pojazdów po upływie orzeczonego zakazu, obowiązku wyposażenia pojazdów – na okres 3 lat – w blokady alkoholowe, które uniemożliwiają działanie silnika, w przypadku, gdy kierowca znajduje się w stanie nietrzeźwości, czy w stanie po użyciu alkoholu.
Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów
Zaproponowane rozwiązania zakładają przede wszystkim, aby wobec sprawcy, który w czasie popełnienia przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia, sąd orzekał środek karny w postaci zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju na okres od lat 3 do lat 15. Dodatkowo, w projekcie przyjęto, aby w przypadku kierowców prowadzących pojazd w stanie nietrzeźwości – pomimo uprzedniego skazania za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości sąd orzekał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Zaprojektowane regulacje stanowią, że odstąpienie od dożywotniego orzeczenia środka karnego może nastąpić jedynie w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami.
Świadczenie pieniężne za jazdę w stanie nietrzeźwości
Zaprojektowane przepisy zakładają również wprowadzenie obowiązku orzekania przez sąd świadczenia pieniężnego w minimalnej kwocie 5 tysięcy złotych – w przypadku skazanego po raz pierwszy za przestępstwo z art. 178a Kodeksu karnego, czyli kierowanie samochodem w stanie nietrzeźwości lub 10 tysięcy złotych w przypadku tzw. quasi-recydywistów, a także nawiązki w wysokości co najmniej 10 tysięcy złotych wobec sprawców przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnionych w stanie nietrzeźwości. Nawiązka powinna zostać orzeczona na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej lub w przypadku spowodowania wypadku w stanie nietrzeźwości, na rzecz pokrzywdzonego lub osoby najbliższej.
Projekt wprowadza także nowy typu czynu zabronionego, który polega na prowadzeniu pojazdów mechanicznych bez wymaganych uprawnień, które zostały uprzednio cofnięte w związku z orzeczeniem środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
Omawiany projekt nowelizacji wprowadza również nowe rozwiązanie do Kodeksu karnego wykonawczego. W przypadku tej ustawy, projekt przewiduje możliwość podawania wyroku do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie stosownej informacji na stronie internetowej sądu, w przypadku, w którym sąd nie określił w wyroku sposobu podania go do publicznej wiadomości.
Blokada alkoholowa – „alkolock”
Zaprojektowana nowelizacja przewiduje rozwiązanie, które ma na celu wprowadzenie obowiązku dla sprawców skazanych za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, wyposażenia pojazdu mechanicznego w blokadę alkoholową, która uniemożliwia działanie silnika samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 dm3. Będzie do dotyczyć osób, które po upływie zakazu prowadzenia pojazdu podejmą kroki w celu przywrócenia utraconych uprawnień. Wówczas starosta, wydając decyzję o ich przywróceniu, jednocześnie w wydawanym dokumencie będzie zamieszczać informację o ograniczeniu do prowadzenia pojazdów wyłącznie wyposażonych w blokadę alkoholową. Obowiązek ten będzie nakładany na okres 3 lat.