Rozporządzenie ministra finansów w sprawie szczegółowych warunków rejestracji i eksploatacji automatów i urządzeń do gier z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U. nr 59, poz. 312) obowiązuje od 10 kwietnia br. Zgodnie z przepisami rozporządzenia aby zarejestrować automat do gier, podmiot posiadający koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na automatach ma obowiązek złożyć do właściwego naczelnika urzędu celnego :
• wniosek o rejestrację w dwóch egzemplarzach;
• kopii koncesji lub zezwolenia,
• oryginału albo, poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego, kopii opinii jednostki badającej upoważnionej przez ministra finansów, która zawiera pozytywny wynik badania technicznego automatu lub urządzenia do gier.
Automat do gry przed rejestracją podlega badaniu, podczas którego sprawdza się, czy zapewnia on m.in. bezpieczeństwo użytkowania oraz czy jest zabezpieczony przed ingerencją z zewnątrz, jak też, czy jest widoczna dla grających informacja, umieszczona w sposób uniemożliwiający jej usunięcie bez uszkodzenia lub zniszczenia automatu, określająca:
• nazwę gry,
• stawkę za grę,
• tabelę wygranych,
• opis sterowania grą,
• oznaczenie koncesji lub zezwolenia.
Dokumentacja dotycząca stanu technicznego automatów do gier jest przechowywana przez 6 lat przez jednostki badające ich stan techniczny, które są upoważnione przez ministra finansów.
Potwierdzenie rejestracji automatu lub urządzenia do gier wymaga poświadczenia, przez właściwego naczelnika urzędu celnego, rejestracji na wniosku, o którym jest mowa wyżej. Z kolei warunkiem rejestracji i eksploatacji automatu lub urządzenia do gier jest ich zabezpieczenie przed ingerencją z zewnątrz, co następuje poprzez założenie przez jednostkę badającą, po przeprowadzeniu badania technicznego, plomb zabezpieczających. Plomba ma uniemożliwiać jej usunięcie bez pozostawienia widocznego śladu na jej powierzchni.
Warunkiem użytkowania automatu lub urządzenia do gier jest przechowywanie przez podmiot eksploatujący automat lub urządzenie aktualnego poświadczenia rejestracji tego automatu lub urządzenia, a ponadto umieszczenie na nim numeru rejestracji w sposób uniemożliwiający jego usunięcie.
Podmiot, który posiada koncesję na prowadzenie kasyna gry może posiadać nie więcej niż dwa rezerwowe automaty do gier na każdy ośrodek gier, ale pod warunkiem, że mają one aktualne poświadczenie rejestracji.
Podmiot, który posiada koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na automatach ma obowiązek zwrócić oryginał poświadczenia rejestracji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w przypadku:
• cofnięcia rejestracji automatu lub urządzenia do gier lub
• wygaśnięcia rejestracji w związku z wycofaniem z eksploatacji automatu lub urządzenia do gier.