Projekt nowelizacji wprowadza możliwość upoważnienia sekretarza komisji konkursowej do odmowy dopuszczenia kandydata do udziału w konkursie, jeśli jego zgłoszenie zostało złożone po terminie – co, według przepisów aktualnie obowiązujących, zastrzeżone jest do kompetencji przewodniczącego komisji. Zaprojektowane przepisy wprowadzają także możliwość rezygnacji z obowiązku wskazywania miejsca przeprowadzenia konkursu przez przewodniczącego komisji konkursowej, który to obowiązek, według przepisów obowiązujących, nałożono zarówno na Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, jak i przewodniczącego komisji konkursowej.
Wprowadzono także możliwość rezygnacji ze wskazywania przez Dyrektora Szkoły przy ogłaszaniu listy kandydatów zakwalifikowanych do udziału w konkursie miejsca przeprowadzenia obydwu etapów konkursu. Rozwiązanie takie wydaje się zbyteczne i dodatkowo utrudnione brakiem wiedzy o liczbie osób, które zostaną zakwalifikowane do drugiego etapu – zaproponowano wobec tego, by Dyrektor Szkoły, ogłaszając listę kandydatów zakwalifikowanych do udziału w konkursie, wskazywał jedynie miejsce przeprowadzenia pierwszego etapu. Nałożono także obowiązek wskazania przez Zespół Konkursowy wykazu aktów prawnych, koniecznych dla rozwiązania zadań konkursowych, które to akty prawne Komisja Konkursowa ma obowiązek udostępnić w trakcie trwania konkursu.
Projekt nowelizacji przewiduje usunięcie zapisu o przekazywaniu poszczególnym zespołom nadzorującym przebieg testu klucza rozwiązań. Zwrócić należy uwagę, że w skład tych zespołów wchodzą wyznaczeni sędziowie, prokuratorzy oraz urzędnicy sądów i prokuratury – osoby niebędące członkami komisji konkursowej, a jedynym zadaniem tych zespołów jest nadzorowanie przebiegu testu konkursowego. Uprawniona do sprawdzenia testu jest wyłącznie komisja konkursowa. Możliwe będzie także odpowiednie stosowanie – przy przeprowadzaniu drugiego etapu konkursu regulacji w zakresie wskazywania przez przewodniczącego komisji godzin rejestracji kandydatów, a także możliwości uznania niezgłoszenia się kandydata za odstąpienie od tej części konkursu.
Uwzględniając doświadczenia pierwszego naboru na aplikację ogólną zaproponowano również skrócenie do 150 minut czasu przeznaczonego na rozwiązanie testu konkursowego – przyjmując 1 minutę na odpowiedź na jedno pytanie testowe, co odpowiada warunkom określonym dla egzaminów na inne aplikacje. Z kolei na pracę pisemną przewidzianą w drugim terminie – wydłużono czas do 180 minut – przyjmując godzinę na rozwiązanie jednego kazusu.
W projekcie przewidziano, iż rozporządzenie wejdzie w życie z dniem jego ogłoszenia. Jest to podyktowane koniecznością przeprowadzenia egzaminu na aplikację ogólną w 2010 r. Zawarte w rozporządzeniu regulacje mają na celu zapewnienie sprawnego i racjonalnego przeprowadzania naboru na organizowaną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury aplikację ogólną, przy czym dotyczą one jedynie obowiązków organów Szkoły związanych z przeprowadzeniem naboru oraz czynności członków powoływanych w tym celu komisji konkursowych.
Porady prawne / Pomoc prawna