Uprawnionym do żądania wykonania obowiązków w drodze egzekucji administracyjnej jest natomiast:
- w odniesieniu do obowiązków wynikających z decyzji lub postanowień organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego – właściwy do orzekania organ I instancji;
- dla obowiązków wynikających z orzeczeń sądów lub innych organów albo bezpośrednio z przepisów prawa – organ lub instytucja bezpośrednio zainteresowana w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołana do czuwania nad wykonaniem obowiązku, a w przypadku braku takiej jednostki lub jej bezczynności – podmiot, na którego rzecz wydane zostało orzeczenie lub którego interesy prawne zostały naruszone w wyniku niewykonania obowiązku;
- dla obowiązków wynikających z tytułów wykonawczych wystawionych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 44 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz art. 16 ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym – minister właściwy do spraw finansów publicznych;
- w odniesieniu do obowiązków wynikających z wydanych przez naczelnika urzędu celnego decyzji, postanowień lub mandatów karnych oraz z przyjętych przez naczelnika urzędu celnego zgłoszeń celnych, deklaracji albo informacji o opłacie paliwowej – właściwy dla tego naczelnika dyrektor izby celnej.
W postępowaniu egzekucyjnym w administracji na wierzycielu spoczywa szereg obowiązków procesowych m. in. doprowadzenie do wszczęcia egzekucji, gdy zobowiązany uchyla się od wykonania zobowiązania. Wierzyciel ma za zadanie rozporządzać całym procesem. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy, w razie uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązku wierzyciel powinien podjąć czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych. Na bezczynność wierzyciela w podejmowaniu takich czynności służy skarga podmiotowi, którego interes prawny lub faktyczny został naruszony w wyniku niewykonania obowiązku oraz organowi zainteresowanemu wykonaniem obowiązku. Postanowienie w sprawie skargi wydaje organ wyższego stopnia. Na postanowienie oddalające skargę przysługuje zażalenie. Wierzyciel może odstąpić od wystawienia tytuł€ wykonawczego i wniosku o wszczęcie egzekucji tylko, gdy jest to uzasadnione ważnym interesem strony. Jeżeli
Widać zatem, że na wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym w administracji zostało nałożonych o wiele więcej obowiązków, niż ma to miejsce w zwykłym postępowaniu sądowym, w którym to wierzyciel może ale nie musi prowadzić egzekucji. Wierzyciel w postępowaniu egzekucyjnym w administracji może być jednocześnie organem egzekucyjnym, a wtedy nie może skarżyć rozstrzygnięć, które wydał jako organ egzekucyjny.