- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWłaściwości Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego do rozpatrzenia zażalenia na postanowienie wojewody

    Właściwości Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego do rozpatrzenia zażalenia na postanowienie wojewody

    Zważywszy na powyższe Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego został uznany przez Prezesa Rady Ministrów za organ właściwy do rozpatrzenia zażaleń na postanowienia wojewodów wydane w przedmiocie przekazania sprawy na podstawie art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego – są to sprawy z zakresu Prawa budowlanego przekazywane przez organ wojewódzki zgodnie z właściwością do starosty lub Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Bez znaczenia przy tym pozostaje, że zaskarżone orzeczenia to rozstrzygnięcie o charakterze procesowym tj. wydane w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak wynika z treści art. 19 Kodeksu postępowania administracyjnego, właściwość organu ustala się, w pierwszej kolejności, według przepisów o zakresie jego działania. Zatem skoro przepisy ustawy – Prawo budowlane określają w sposób szczególny właściwość rzeczową i funkcjonalną organów, nie ma podstaw do stosowania innych rozwiązań.

     

    Zgodnie z ogólną zasadą obowiązującą w prawie polskim rozwiązania, zawarte w przepisach szczególnych mają pierwszeństwo przed rozwiązaniami ogólnymi. Procesowy charakter postanowienia wojewody o przekazaniu sprawy nie może prowadzić do twierdzenia, że właściwość organu należy ustalać, z uwzględnieniem funkcji wojewody jako organu administracji publicznej w ogólnym postępowaniu administracyjnym, co uzasadniałoby kompetencję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do rozpatrzenia zażalenia na przedmiotowe postanowienie. Takie stanowisko może zasługiwać na uwzględnienie wyłącznie w okolicznościach, gdy brak jest przepisu szczególnego wyznaczającego organ właściwy w danej sprawie, który jako lex specialis znajduje zastosowanie w pierwszej kolejności. Przykładowo można wskazać na taką sytuację w przypadku decyzji wojewody wydanej w przedmiocie wstrzymania egzekucji administracyjnej na podstawie art. 27 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206, z późn. zm.). W takiej sytuacji, ze względu na brak przepisu szczególnego wyznaczającego organ właściwy do rozpatrzenia odwołania, właściwość organu ustalana jest z uwzględnieniem funkcji wojewody jako organu administracji publicznej w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Funkcja ta sprowadza się m.in. do pełnienia funkcji nadzoru nad egzekucją administracyjną, jednakże nie w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, lecz na podstawie przepisów określających zakres działania wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów. W tym zakresie organami wyższego stopnia nad wojewodą pozostaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, a nie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

     

    Na koniec należy dodać, że z dniem 11.04.2011 r., weszła w życie ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 18, z późn. zm.). Nowelizacja wprowadziła zmianę przepisu art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, polegającą na zniesieniu instytucji postanowienia i zażalenia na postanowienie o przekazaniu sprawy do organu właściwego. Od dnia wejścia w życie tej ustawy przekazanie podania do organu właściwego w sprawie przez organ niewłaściwy następuje w formie zwykłego pisma.

     

    www.SerwisPrawa.pl

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE