Zważywszy na powyższe Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego został uznany przez Prezesa Rady Ministrów za organ właściwy do rozpatrzenia zażaleń na postanowienia wojewodów wydane w przedmiocie przekazania sprawy na podstawie art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego – są to sprawy z zakresu Prawa budowlanego przekazywane przez organ wojewódzki zgodnie z właściwością do starosty lub Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Bez znaczenia przy tym pozostaje, że zaskarżone orzeczenia to rozstrzygnięcie o charakterze procesowym tj. wydane w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak wynika z treści art. 19 Kodeksu postępowania administracyjnego, właściwość organu ustala się, w pierwszej kolejności, według przepisów o zakresie jego działania. Zatem skoro przepisy ustawy – Prawo budowlane określają w sposób szczególny właściwość rzeczową i funkcjonalną organów, nie ma podstaw do stosowania innych rozwiązań.
Zgodnie z ogólną zasadą obowiązującą w prawie polskim rozwiązania, zawarte w przepisach szczególnych mają pierwszeństwo przed rozwiązaniami ogólnymi. Procesowy charakter postanowienia wojewody o przekazaniu sprawy nie może prowadzić do twierdzenia, że właściwość organu należy ustalać, z uwzględnieniem funkcji wojewody jako organu administracji publicznej w ogólnym postępowaniu administracyjnym, co uzasadniałoby kompetencję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do rozpatrzenia zażalenia na przedmiotowe postanowienie. Takie stanowisko może zasługiwać na uwzględnienie wyłącznie w okolicznościach, gdy brak jest przepisu szczególnego wyznaczającego organ właściwy w danej sprawie, który jako lex specialis znajduje zastosowanie w pierwszej kolejności. Przykładowo można wskazać na taką sytuację w przypadku decyzji wojewody wydanej w przedmiocie wstrzymania egzekucji administracyjnej na podstawie art. 27 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206, z późn. zm.). W takiej sytuacji, ze względu na brak przepisu szczególnego wyznaczającego organ właściwy do rozpatrzenia odwołania, właściwość organu ustalana jest z uwzględnieniem funkcji wojewody jako organu administracji publicznej w ogólnym postępowaniu administracyjnym. Funkcja ta sprowadza się m.in. do pełnienia funkcji nadzoru nad egzekucją administracyjną, jednakże nie w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, lecz na podstawie przepisów określających zakres działania wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów. W tym zakresie organami wyższego stopnia nad wojewodą pozostaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, a nie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Na koniec należy dodać, że z dniem 11.04.2011 r., weszła w życie ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 18, z późn. zm.). Nowelizacja wprowadziła zmianę przepisu art. 65 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, polegającą na zniesieniu instytucji postanowienia i zażalenia na postanowienie o przekazaniu sprawy do organu właściwego. Od dnia wejścia w życie tej ustawy przekazanie podania do organu właściwego w sprawie przez organ niewłaściwy następuje w formie zwykłego pisma.