- Reklama -
czwartek, 28 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWymelduj skutecznie złego lokatora

    Wymelduj skutecznie złego lokatora

    Wymeldowanie bez zgody zainteresowanego?

    Jak się okazuje prawo pozwala na wymeldowanie osób trzecich, nawet bez ich zgody. Wiąże się to jednak z koniecznością realizacji odpowiednich przesłanek ustawowych. Aby je odnaleźć musimy sięgnąć do ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie z treścią art. 15 w/w aktu prawnego, osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Osoba zobowiązana do wymeldowania się zgłasza organowi gminy właściwemu ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące następujące dane osobowe:

    • nazwisko i imiona;
    • nazwisko rodowe;
    • nazwiska i imiona poprzednie;
    • imiona rodziców;
    • nazwiska rodowe rodziców;
    • stan cywilny;
    • imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
    • płeć;
    • datę i miejsce urodzenia;
    • obywatelstwo;
    • numer PESEL;
    • adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
    • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.

    Jak była mowa na samym początku, lokatorzy niekiedy nie chcą lub zapominają wymeldować się z określonego lokalu – szczególnie wtedy, gdy umowa najmu zostaje rozwiązana z ich winy (np. na skutek nieopłacania czynszu lub zniszczenia nieruchomości). W takiej sytuacji, organ gminy wydaje na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że za równoznaczne z opuszczeniem lokalu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych uznaje się sytuację, w której osoba dotychczas zameldowana została usunięta z lokalu i do niego nie dopuszczona, jeżeli nie skorzystała we właściwym czasie z przysługujących jej środków prawnych umożliwiających powrót do lokalu.

    Postępowanie (wy)meldunkowe

    Jak zaznaczył WSA w Opolu w wyroku z dnia 8 listopada 2011 r. (sygn. akt II SA/Op 350/12), w postępowaniu o wymeldowanie osoby z miejsca pobytu stałego organ administracji powinien brać pod uwagę stan faktyczny istniejący w dacie opuszczenia przez nią lokalu. Odnosi się to jednak wyłącznie do oceny kwestii dobrowolności opuszczenia lokalu. W szczególności w sytuacji, gdy nie nastąpił powrót do lokalu, okoliczności te są istotne dla ustalenia, czy opuszczenie lokalu wynikało z własnej chęci, czy też zostało spowodowane zdarzeniami, które wymusiły konieczność opuszczenia lokalu, do jakich zaliczyć należy bezprawne działanie innych osób. Natomiast jeśli chodzi o ocenę zamiaru opuszczenia lokalu i jego realizacji, a także trwałości opuszczenia lokalu, nie ulega wątpliwości, że organ winien uwzględniać również okoliczności, jakie wystąpiły w późniejszym okresie. Pamiętajmy także, że wymeldowanie z miejsca pobytu stałego nie może być wykorzystywane do wyprowadzenia osoby z budynku, gdyż nie jest środkiem eksmisyjnym. Osobę można wymeldować tylko wówczas, gdy sama dobrowolnie opuści zajmowany budynek i trwale skoncentruje swoje sprawy życiowe pod innym adresem. Tym samym oznacza to, że nie możemy wymeldować lokatora, który nie chce dobrowolnie opuścić naszego lokalu – w tym celu musimy skierować sprawę na drogę postępowania sądowego (pozew o eksmisję).

    Podstawa prawna:

    [art. 15 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139 poz. 993 j.t.)] 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE