W aktualnie obowiązującym stanie prawnym przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia 2009 r. w sprawie wyznaczania patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk i staży zakładają, że patron danej praktyki może sprawować patronat, w tym samym czasie, nad jednym aplikantem. Zachowanie tej reguły w praktyce nie jest jednak możliwe przy realizacji programu aplikacji ogólnej, ponieważ w obrębie tak sądów, jak i prokuratur występują jednostki, gdzie liczba aplikantów tej aplikacji przewyższa liczbę sędziów albo prokuratorów, do których zakresu obowiązków należą czynności związane z tematyką poprzedzającego praktyki cyklu szkoleniowego. W sądach dotyczy to w szczególności praktyk realizowanych w ramach wydziałów penitencjarnych, upadłościowych, rejestrowych, czy odwoławczych. W konsekwencji, aktualna treść art. 3 ust. 1 rozporządzenia sprawia, że nie jest możliwa prawidłowa realizacja uchwalonego przez Radę Programową Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury programu aplikacji ogólnej.
Zaproponowana zmiana przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia 2009 r. w sprawie wyznaczania patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk i staży zachowuje regułę, jako stan najbardziej pożądany, że patronat w ramach poszczególnych praktyk aplikacji ogólnej powinien być sprawowany, w tym samym czasie, tylko nad jednym aplikantem. Jednakże przewidziano odejście tej reguły w sytuacji, gdy liczba sędziów albo prokuratorów, do których obowiązków należą czynności z zakresu tematyki poprzedzającego praktyki cyklu szkoleniowego, jest mniejsza niż liczba aplikantów – wówczas patron praktyki mógłby sprawować patronat nad większą liczbą aplikantów aplikacji ogólnej. Konsekwencją tej zmiany jest konieczność dostosowania przepisów art. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 lipca 2009 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk i staży poprzez wprowadzenie rozwiązania, które ureguluje sposób ustalania wysokości wynagrodzenia patrona danej praktyki, jeżeli sprawuje on jednocześnie patronat nad więcej niż jednym aplikantem aplikacji ogólnej. Taką sytuację przewidują już przepisy tego rozporządzenia w art. 2 ust. 1, dotyczącym patronów koordynatorów. Proponowane rozwiązanie polega na wprowadzeniu analogicznej regulacji także w przypadku patronów poszczególnych praktyk – w ramach aplikacji ogólnej.
Zaprojektowane przepisy wprowadzają zasadę, że patron poszczególnych praktyk wyznaczony aplikantowi odbywającemu aplikację ogólną otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 10% podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego i prokuratora, za każdy miesiąc sprawowania patronatu, a jeżeli patronat sprawowany jest jednocześnie nad więcej niż jednym aplikantem – za każdego kolejnego aplikanta wysokość wynagrodzenia wzrasta o 5% wskazanej podstawy. Nie przewidziano wprowadzenia, jak to ma miejsce w przypadku patronów koordynatorów, górnej granicy wynagrodzenia.
Uregulowanie zasad wynagradzania patronów poszczególnych praktyk, sprawujących patronat nad większą niż jeden liczbą aplikantów aplikacji ogólnej, w sposób korzystniejszy niż w przypadku patronów koordynatorów związane jest z faktem, że zakres obowiązków patronów praktyk jest znacznie większy – to patron praktyki powierza aplikantowi poszczególne czynności, udziela wyjaśnień, wskazówek i pomocy w ich wykonywaniu, kontroluje ich poprawność, sporządza szczegółową opinię o pracy aplikanta. Sprawowanie patronatu nad wieloma aplikantami wymagać będzie od patronów poszczególnych praktyk dużego wysiłku i bardzo dobrej organizacji pracy. Tym samym, niezbędne jest ukształtowanie wynagrodzenia w taki sposób, aby stanowiło zachętę dla sędziów i prokuratorów do podjęcia się patronatu i sprawowania go na odpowiednio wysokim poziomie oraz rekompensowało zwiększony wymiar zadań.