Nowelizacja Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która weszła w życie 1 września br., przewiduje również naliczanie dofinansowania jedynie do wynagrodzeń, które zostały przekazane na rachunek bankowy niepełnosprawnego pracownika lub dostarczone za pośrednictwem firm prowadzących działalność w zakresie doręczania kwot pieniężnych. – Oznacza to, że jeżeli pracodawca chce uzyskać dopłatę do honorarium niepełnosprawnego, nie może wypłacić mu pieniędzy w kasie zakładu pracy. Celem tej zmiany jest ograniczenie nadużyć polegających na fikcyjnym zatrudnianiu osób niepełnosprawnych za ich zgodą i pobierania w związku z tym dofinansowań – dodaje Ewelina Pietrzak.Nowe przepisy pozytywnie wpłyną na funkcjonowanie postępowań w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności, chodzi m.in. o możliwość bezpośredniego zobowiązywania przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych organów powołujących zespoły orzekające do ich odwoływania oraz możliwość czasowego zawieszania funkcjonowania zespołów orzekających. Ma temu służyć również wprowadzenie uprawnień nadzorczych Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych nad funkcjonowaniem Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności.
PKPP Lewiatan poddaje natomiast w wątpliwość zasadność rozszerzenia katalogu instytucji zwolnionych z obowiązkowych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o domy pomocy społecznej i hospicja. Ich usługi nie są świadczone jedynie osobom niepełnosprawnym. Rozszerzenie kręgu zwolnionych z opłat na PFRON na zasadzie wyjątku może prowadzić do zgłaszania się kolejnych instytucji, których działalność częściowo jest skierowana do osób niepełnosprawnych i które w związku z tym będą chciały zostać zwolnione z konieczności odprowadzania obowiązkowych opłat. Wybór do zwolnienia akurat tych instytucji jest niezrozumiały, szczególnie biorąc pod uwagę sytuację agencji pracy tymczasowych, które muszą ponosić obowiązkowe wpłaty na PFRON, mimo że nie są w stanie zrealizować postulatu zatrudnienia 6 proc. niepełnosprawnych pracowników, bowiem nie od nich lecz pracodawcy użytkownika na rzecz którego świadczą usługi zależy, ilu pracowników zatrudnią w danym czasie.