- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZabronione niejednolite warunki umów

    Zabronione niejednolite warunki umów

    Właśnie tego dotyczy najnowsze postępowanie prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Amadeus Polska. Jest to spółka, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego – GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS. Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.
     
    Z informacji do tej pory zebranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office, bowiem powoduje, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców. W przypadku, gdy zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
     
    Na problem opatentowania technologii komputerowych oraz telekomunikacyjnych zwróciła uwagę Melanie Sabo z amerykańskiej Federalnej Komisji ds. Handlu. Rozwój gospodarczy nie byłby niestety możliwy bez innowacji, a ta z kolei bez konkurencji. Nowatorskie wykorzystanie wiedzy i informacji, doskonalenie produktów i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów są wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Jednakże należy pamiętać o tym, że konkurencyjne produkty wymagają właściwej ochrony. Prawa autorskie, patenty na wynalazki, wzory użytkowe, zastrzeżenie nazwy czy też posiadane licencje – odpowiednio stosowane – sprzyjają rozwojowi firmy oraz wprowadzaniu innowacji, ale mogą też zwiększać koszty innych przedsiębiorców i utrudniać konkurencję.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE