- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZbywanie akcji Skarbu Państwa

    Zbywanie akcji Skarbu Państwa

    Wydanie nowelizacji rozporządzenia ma na celu uelastycznienie trybu przetargu publicznego jako sposobu zbywania akcji należących do Skarbu Państwa. Zaproponowany § 4 ust. 1 zawiera otwarty katalog elementów jakie powinny znaleźć się w treści ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert nabycia akcji w przetargu. W zaproponowanej treści tego przepisu zrezygnowano z podania, jako obligatoryjnego elementu ogłoszenia, minimalnej ceny sprzedaży – ceny wywoławczej. Rezygnacja z obligatoryjnego podawania ceny wywoławczej ma umożliwić wykorzystywanie tego trybu także do ewentualnego sondowania zainteresowania potencjalnych inwestorów, pozostawiając nieujawnione informacje dotyczące akceptowalnej przez zbywcę ceny sprzedaży akcji. Ponadto zaproponowane rozwiązanie chronić będzie interesy Skarbu Państwa w przypadku podjęcia przez zbywcę decyzji o zmianie trybu prywatyzacji, np. na negocjacje na podstawie publicznego zaproszenia. Rezygnacja z zamieszczania ceny wywoławczej nie będzie miała żadnego wpływu na możliwą do uzyskania cenę sprzedaży, w szczególności na jej zmniejszenie. To Minister Skarbu Państwa będzie decydował, czy oferowana cena z udziały zaspokaja interesy Skarbu Państwa.
     
    W aktualnie obowiązującym stanie prawnym zmiana trybu z przetargu publicznego na negocjacje podjęte na podstawie publicznego zaproszenia po ogłoszeniu zaproszenia do składnia ofert nabycia akcji i podaniu ceny wywoławczej istotnie osłabiałaby pozycję negocjacyjną zbywcy. W konsekwencji, wysokość wadium przy przetargu została powiązana z wysokością sumy bilansowej spółki na koniec ostatniego roku obrotowego, dotychczas nie jak dotychczas z ceną wywoławczą. Zaproponowana modyfikacja § 4 ust. 2 pozostawia zbywcy możliwość umieszczenia w treści ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert nabycia akcji w przetargu dodatkowych warunków. Dodatkowo przepis ten umożliwia zbywcy odsyłanie potencjalnych inwestorów do dodatkowych informacji istotnych dla procesu zbycia akcji zawartych w innym dokumencie informacyjnym.
     
    Zaprojektowane przepisy wprowadzają nowy element procedury, przewidziany jako fakultatywny i pozostawiony do decyzji zbywcy – dodatkowy etap przetargu. Do udziału w dodatkowym etapie przetargu zbywca zaprasza wszystkich oferentów, których oferty nie zostały odrzucone przedstawiając: cenę wywoławczą, miejsce, tryb i formę oraz termin złożenia oferty w tym etapie, maksymalny okres związania ofertą w tym etapie, miejsce i termin otwarcia ofert w tym etapie. W dodatkowym etapie przetargu ceną wywoławczą jest cena nie niższa niż najwyższa cena z ofert, które nie zostały odrzucone przez komisję.
    Tryb przetargu w zaproponowanym kształcie jeszcze lepiej wspomagać będzie realizację innych trybów prywatyzacji, jak tryb negocjacji czy aukcji ogłoszonej publicznie. W związku z przewidzianym fakultatywnym, dodatkowym etapem przetargu całość prac komisji do spraw przetargu prowadzona będzie jako niejawna – przy zachowanej zasadzie jawności przebiegu procesów prywatyzacji realizowanych w oparciu o dział IV i V ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji zgodnie z art. 2a oraz pełnej transparentności procesu stosownie do art. 2b ww. ustawy.
     
    Projekt Rozporządzenia wejdzie w życie w terminie 14 dni od dnia jego ogłoszenia. Przewidziano, że nowa regulacja będzie miała zastosowanie do tych procesów prywatyzacji, w których nie nastąpiło jeszcze ogłoszenie zaproszenia do składania ofert nabycia akcji w przetargu publicznym. Zaproponowane rozwiązania mają na celu uelastycznienie i unowocześnienie procesów prywatyzacji oraz powinny znacznie usprawnić prowadzone procesy prywatyzacji bez generowania dodatkowych kosztów, zwiększając użyteczność i skuteczność trybu sprzedaży udziałów i akcji Skarbu Państwa w postaci przetargu publicznego. Wpłynie to na wzrost możliwych do realizacji wpływów budżetowych.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE