- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZezwolenie na reklamę w pasie drogowym

    Zezwolenie na reklamę w pasie drogowym

    Droga publiczna i pas drogowy
    Zgodnie z w/w ustawą drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie tej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w ustawie lub innych przepisach szczególnych. Wyróżnia się drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Z kolei pasem drogowym jest wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Zarządca drogi
    W zależności od rodzaju drogi różni są ich zarządcy. I tak zarządcą dla dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, dla dróg wojewódzkich jest to marszałek województwa, dla dróg powiatowych i gminnych  jest nim  starosta. Z kolei za drogi w granicach miast na prawach powiatu (na drogach publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) odpowiada prezydent miasta.


    Wniosek do zarządcy

    Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na umieszczenie reklamy w pasie drogowym wszczyna się na wniosek strony. Osoba lub firma, która występuje o zajęcie pasa drogowego na reklamę, musi złożyć odpowiedni wniosek do właściwego zarządcy drogi. Wniosek powinien zawierać:
    – imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
    – cel zajęcia pasa drogowego,
    – powierzchnię, kolorystykę i sposób zamontowania reklamy,
    – planowany okres zajęcia pasa drogowego.
    Do wniosku trzeba dołączyć:
    – szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1.000 lub 1:500, z zaznaczeniem lokalizacji i podaniem wymiarów reklamy,
    – projekt graficzny reklamy,
    – zatwierdzony projekt organizacji ruchu w przypadku, gdy zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych.


    Opłata

    Za umieszczenie reklamy w pasie drogowym pobierana jest opłata. Opłatę ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego albo powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego. Stawka opłaty nie może przekroczyć 10,-zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego. Opłatę ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego. Należy ją uiścić w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.


    Wydanie zezwolenia

    Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, zwykle w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów. Jest ono wydawane na czas określony. Odmowa wydania tego zezwolenia może nastąpić z uwagi na potrzeby związane z zarządzaniem drogami oraz wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych albo też bezpieczeństwa ruchu drogowego.


    Umieszczanie reklamy bez zezwolenia

    Należy pamiętać, że za umieszczenie reklamy bez zezwolenia zarządcy drogi, z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi lub też o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu grozi kara pieniężna. Wymierza ją zarządca drogi, w drodze decyzji administracyjnej i w wysokości 10-krotności należnej opłaty za zajęcie pasa drogowego.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE