W jaki sposób można zgłosić szkodę?
Sposób i formę zgłoszenia szkody określają zazwyczaj Ogólne Warunki Ubezpieczenia (O.W.U.) danego ubezpieczyciela. Generalnie jej zgłoszenie może nastąpić na różne sposoby. Szkoda może więc zostać zgłoszona pisemnie, telefonicznie lub mailowo. W większości przypadków wystarczy zadzwonić na infolinię towarzystwa ubezpieczeniowego i dokonać zgłoszenia podając swoje dane, dane sprawcy, przebieg kolizji lub wypadku oraz miejsce gdzie znajduje się uszkodzony pojazd. Oczywiście w dalszej części postępowania konieczne jest zazwyczaj pisemne wypełnienie przygotowanego przez ubezpieczyciela druku zgłoszenia szkody.
Termin zgłoszenia szkody
Także termin zgłoszenia szkody jest ściśle określony w O.W.U. W zależności od ubezpieczyciela i rodzaju szkody zwykle czas ten wynosi od 3 do 7 dni od zaistnienia szkody. Warto zapoznać się z tymi warunkami, bowiem brak zachowania tych terminów może, w określonych okolicznościach, spowodować obniżenie świadczenia odszkodowawczego. Tak będzie w przypadku, gdy opóźnienie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło zakładowi ubezpieczeń ustalenie okoliczności i skutków wypadku. Należy jednak pamiętać, że nie może to stanowić podstawy do oddalenia roszczenia.
Gdzie należy zgłosić szkodę?
Szkodę najlepiej zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela. Można to zrobić w dowolnej placówce danego zakładu ubezpieczeń. Ubezpieczyciel nie ma prawa odsyłać konsumenta do innego oddziału firmy. W przypadku, gdy właściciel pojazdu jest nieubezpieczony, uciekł z miejsca zdarzenia lub jest nieznany, wówczas właściwym w sprawie wypłaty odszkodowania jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Z kolei likwidacją szkód spowodowanych wypadkami z udziałem obcokrajowców zajmuje się Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK). W wyżej wymienionych sytuacjach to właśnie do tych instytucji trzeba zgłosić szkodę.
Konieczne jest zebranie niezbędnej dokumentacji
Należy pamiętać, aby zgromadzić wszelkie dowody w danej sprawie, czy to w postaci zdjęć uszkodzonego pojazdu, czy też niezbędnej dokumentacji medycznej. Większość towarzystw ubezpieczeniowych wysyła swojego rzeczoznawcę na miejsce postoju uszkodzonego auta. Pracownik ubezpieczalni ma za zadanie opisać uszkodzenia w samochodzie, robi kopię niezbędnych dokumentów oraz informuje jakie dokumenty należy jeszcze dostarczyć.