Spis treści
Obowiązek sprzątania ulic
Tak naprawdę za dbałość o porządek w mieście odpowiada właściwa gmina, to ona będzie więc odpowiadała za wszelkie wypadki wynikłe z faktu nieuporządkowanego chodnika czy ulicy. Zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości są jednak odpowiedzialni właściciele danych nieruchomości. Trzeba jednak podkreślić, że właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
Widzisz więc, że tak naprawdę istnieją dwa podmioty odpowiedzialne za należyty stan drogi czy chodnika – gmina lub właściciel nieruchomości, przy której znajduje się chodnik. To od kogo będziesz mógł żądać odszkodowania zależy zatem od miejsce wypadku. Jeśli poślizgnąłeś się na ulicy w mieście (gdzie nie są położone prywatne nieruchomości), musisz żądać odszkodowania od gminy. Jeśli zaś upadek miał miejsce przed jakimkolwiek domem, żądanie kierujesz do jego właściciela.
Oczywiście wypadki mogą zdarzyć się także przed blokami – kto wówczas jest odpowiedzialny za takie zdarzenia? Spółdzielnia mieszkaniowa, zarządca lub wspólnota mieszkaniowa danego bloku. W tym przypadku musisz to niestety ustalić samodzielnie.
Co wchodzi w skład odszkodowania?
Jako ofiara upadku możesz żądać konkretnej sumy pieniężnej tytułem odszkodowania lub zadośćuczynienia. Ten pierwszy przypadek będzie miał miejsce, gdy poniesiesz straty finansowe – np. koszt zakupu leków, maści, założenia gipsu, wizyty lekarskiej, konieczność wzięcia urlopu w pracy. Zadośćuczynienie zaś pojawi się, gdy doznałeś niematerialnych krzywd – np. stres z powodu wypadku i wizyty w szpitalu. Konkretną kwotę w obu przypadkach musisz ustalić jednak sam – sam bowiem wiesz jak ciężki był Twój wypadek.
Jak żądać odszkodowania?
Zanim zdecydujesz się walczyć o swoje odszkodowanie zbierz dowody – zeznania świadków, nagrania z telefonu komórkowego, dokumentacje medyczną, rachunki za wykupione leki. Wszystko to powoli Ci na poparcie swojego żądania odszkodowawczego naprawdę mocnymi argumentami.
Kolejnym krokiem jest zawiadomienie odpowiedzialnego za wypadek – w przypadku osób fizycznych, zarządców nieruchomości czy spółdzielni możesz osobiście zgłosić całą sprawę, jeśli chodzi o gminę warto pomyśleć nad stosownym pismem. W tym drugim kroku wskaż miejsce wypadku, datę zdarzenia oraz wszystkie skutki i powstałe obrażenia. Do pisma dołącz dowody (najlepiej w kopiach), wskaż wysokość odszkodowania i sposób w jaki powinno być ono zapłacone (np. przelewem na wskazany rachunek bankowy). Czasami już takie wezwanie wystarcza, aby odpowiedzialny za nieodśnieżony chodnik zapłacił Ci odszkodowanie. Jeśli nie, musisz niestety udać się do sądu. W tym celu sporządzasz pozew o odszkodowanie, podajesz wartość przedmiotu sporu (jest to proponowana przez Ciebie kwota odszkodowania), a następnie wnosisz pismo do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pozwanego (pozwanym będzie oczywiście ten, kto nie dopełnił obowiązku utrzymania bezpieczeństwa w miejscu publicznym, w którym doszło do wypadku) – jeśli wartość przedmiotu sporu przewyższa kwotę 75 000 zł wówczas właściwym będzie sąd okręgowy, a nie rejonowy. Pozew należy opłacić – jest to kwota w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu. Jeśli nie stać Cię na wytoczenie sprawy sądowej, wraz z nieopłaconym pozwem złóż wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych (uzasadnij w nim dlaczego nie możesz ich ponieść) i prawidłowo wypełniony formularz o Twoim stanie majątkowym i uzyskiwanych dochodach (formularz dostępny w sądach i w Internecie).
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 r. Nr 1399 j.t.)]