Zmiana planu następuje zgodnie z procedurą stosowaną przy jego uchwalaniu, która to została określona w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy, zmiana polega na przeprowadzeniu procedury zmierzającej do uchwalenia nowego planu, który po wejściu w życie zastępuje plan dotychczasowy.
Pierwszym krokiem do zmiany planu jest złożenie w tym celu właściwego wniosku do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – opłata skarbowa wynosi 5 zł plus 50 gr za każdy z załączników (sprawy z zakresu budownictwa mieszkaniowego nie są objęte jakąkolwiek opłatą skarbową). Z powyższym wnioskiem może wystąpić każdy, ustawodawca nie przewiduje tu bowiem żadnych ograniczeń. Warto jednak wskazać, że zmiana planu może nastąpić z inicjatywy właściwej rady gminy lub rady miasta. Kolejnym krokiem jest rozpatrzenie wniosku przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta – niestety ustawodawca nie wskazał terminu w jakim ma to nastąpić. Dopiero po zatwierdzeniu wniosku trafia on do rady gminy lub rady miasta, która po jego rozpoznaniu podejmuje uchwałę o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Następnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu powyższej uchwały określając jednocześnie formę, miejsce oraz termin składania wniosków do planu (termin ten nie może być krótszy niż 21 dni). Ponadto zawiadamiane są także właściwe do uzgadniania i opiniowania planu wszelkie instytucje i organy – zawiadomienia przybiera postać pisemną. Jeżeli w wyżej zakreślonym 21- dniowym terminie wpłynął jakiekolwiek wnioski, muszą one zostać rozpatrzone również w takim samym terminie. Następnie sporządzany jest projekt nowego planu wraz z tzw. prognozą oddziaływania na środowisko oraz prognozą skutków finansowych jego wdrożenia. Na końcu uzyskuje się opinie o projekcie komisji urbanistyczno – architektonicznej oraz wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast, które graniczą z obszarem objętym planem. Po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych uzgodnień i uzyskaniu potrzebnych opinii i zgód, do projektu planu wprowadzane są wszelkie zmiany wynikające właśnie z takich opinii. Projekt planu jest następnie wykładany do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni – ogłoszenie w tym zakresie następuje na co najmniej 7 dni przed wyłożeniem projektu. W tym czasie organizuje i prowadzi się też publiczną dyskusję na kształtem projektu. Wyznaczany jest również termin na zgłaszanie dodatkowych ewentualnych uwag do projektu (nie krócej niż 14 dni), przy czym jakiekolwiek uwagi są rozpatrywane w terminie nie dłuższym jak 21 dni od dnia upływu ich składania. Wszystkie przyjęte uwagi nanosi się na projekt planu i następnie przedstawia się go radzie gminy wraz z listą nieuwzględnionych uwag.
Rada gminy uchwala miejscowy plan po stwierdzeniu jego zgodności z jego wcześniejszymi ustaleniami, następnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia go właściwemu wojewodzie, który może w terminie 30 dni od jego doręczenia, stwierdzić nieważność planu ze względu na jego niezgodność z prawem. Po pomyślnym rozpatrzeniu planu uchwała rady w sprawie zmiany planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
Tak zatem w skrócie wygląda procedura zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przy czym w praktyce przyjmuje się, że trwa ona około 9 miesięcy.