Zaproponowane w projekcie rozwiązania będą miały wpływ na spółki handlowe, które nie wykonały obowiązku przerejestrowania się z rejestru handlowego do Krajowego Rejestru Sądowego do dnia 31 grudnia 2003 r., a w szczególności spółki, które zostały zawiązane przed 1 września 1939 r. Regulacja będzie oddziaływać także na sądy rejestrowe poszerzając ich kognicję w zakresie kontroli prawidłowości reaktywowania działalności dawnych spółek. Przepisy wpłyną również na działania prokuratury wprowadzając kompetencje prokuratora do zaskarżania niektórych uchwał omawianych spółek zawiązanych przed 1 września 1939 r. i udziału w niektórych postępowaniach rejestrowych.
W obowiązującym stanie prawnym istnieje domniemanie prawdziwości wpisów. Jednakże w odniesieniu do wpisów w dawnych rejestrach handlowych, domniemanie prawdziwości wpisów nie ma zastosowania. Konieczne jest zatem wprowadzenie regulacji, która ograniczy możliwość posługiwania się wyciągami, odpisami i zaświadczeniami z dawnego rejestru do celów innych niż rejestracja spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym lub dochodzenie roszczeń przez wierzycieli takich spółek. Projektowana regulacja przewiduje również monitorowanie posługiwania się wskazanymi dokumentami w obrocie, poprzez wprowadzenie obowiązku zawiadomienia sądu rejestrowego przez organy administracji publicznej, sądy, banki, komorników i notariuszy o każdym takim przypadku, jak również o okolicznościach świadczących o prowadzeniu przez podmioty wpisane do rejestru handlowego działalności, co pozwoli sądom rejestrowym na podejmowanie działań zmierzających do przymuszenia ich do wykonywania obowiązków określonych w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zaproponowane zmiany w ustawie zmierzają przy tym do wyeliminowania nieprawidłowości związanych z procesem tzw. „reaktywacji” spółek prawa handlowego, czyli „odżywanie” spółek zawiązanych przed 1 września 1939 r.. Cel ten ma zostać spełniony poprzez skrupulatne monitorowanie przerejestrowań tych spółek z rejestru handlowego do KRS oraz uszczegółowienie kognicji sądów rejestrowych, między innymi w kierunku zobowiązania ich do badania prawidłowości zwoływania walnych zgromadzeń akcjonariuszy, bądź zgromadzeń wspólników oraz powoływania składów osobowych organów tych spółek, prawidłowości nabycia udziałów albo akcji – w tym spełnienia wymogów dotyczących rejestracji i umarzania niektórych dokumentów na okaziciela emitowanych przed dniem 1 września 1939 r. – w stosunku do spółek kapitałowych oraz badania okoliczności wstąpienia w prawa wspólnika – w stosunku do spółek osobowych.
W projekcie nowelizacji przewidziano także uprawnienie prokuratora do wytoczenia przeciwko spółce prawa handlowego, wpisanej do rejestru handlowego, co do której złożono wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, powództwa o uchylenie uchwały
wspólników – w przypadku gdy jest ona sprzeczna z umową spółki lub statutem bądź dobrymi obyczajami i godzi w interesy spółki lub ma na celu pokrzywdzenie wspólnika, akcjonariusza bądź osoby trzeciej. Prawo to będzie możliwe do zrealizowania w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia mu uchwały przez sąd. Wskazać należy także, iż wyłączone zostało stosowanie przepisu art. 55 Kodeksu postępowania cywilnego, bowiem prokurator nie będzie w tym postępowaniu działał na rzecz określonych osób. Ponadto prokurator będzie również uprawniony do wytoczenia przeciwko takiej spółce powództwa o stwierdzenie nieważności uchwały wspólników w przypadku, gdy jest ona sprzeczna z prawem w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia uchwły. Jednocześnie ze względów analogicznych, jak opisane powyżej i w tym przypadku wyłączono stosowanie art. 55 Kpc. Wprowadzone uprawnienia prokuratora, mają na celu wyeliminowanie występujących w praktyce nieprawidłowości w procesie reaktywacji spółek.