W tekście nowelizowanej ustawy – Prawo lotnicze zamieszczono szczegółowe uregulowanie dotyczące opłat lotniczych – w szczególności wprowadzono w formie załącznika do ustawy rodzaje czynności urzędowych oraz stawki opłat za nie pobierane. Istotą wprowadzonej zmiany było usystematyzowanie dotychczas obowiązującego systemu opłat oraz wprowadzenie nowych opłat odpowiadających zmianom zachodzącym w przepisach Unii Europejskiej oraz związanych z rozwojem rynku usług lotniczych. Celem zmiany było również precyzyjne określenie zasad ustalania wysokości opłat lotniczych. Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem wysokość stawek opłat lotniczych podlegać będzie corocznej zmianie o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, co będzie publikowane w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym RP przez Ministra Infrastruktury. Rozwiązanie takie zapewni stabilność wysokości stawek opłat lotniczych oraz przewidywalność ich wzrostu.
Podstawą do opracowania nowego kształtu regulacji opłaty lotniczej był projekt rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 września 2010 r., sygn. akt 44/09, odnoszący się do dotychczas obowiązującego rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej. Trybunał wówczas uznał, że pobieranie na podstawie zaskarżonego rozporządzenia opłat za nadzór i kontrole posiadacza certyfikatu lotniska jest niezgodne z konstytucją.
Rozwiązania zaproponowane w poprawce do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze w zakresie security miały na celu przekazanie obowiązków w zakresie prowadzenia kontroli bezpieczeństwa zarządzającym lotniskami, którzy będą realizować to zadanie pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego współdziałającego w tym zakresie ze Strażą Graniczną. Oznaczać ma to, iż dotychczasowe obowiązki Straży Granicznej w zakresie kontroli bezpieczeństwa będą mogły być wykonywane przez Służby Ochrony Lotniska (SOL) czyli wewnętrzną służbę ochrony lub podmiot zewnętrzny – specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną. Podstawą dla wykonywania usług w zakresie SOL będzie ustawa o ochronie osób i mienia. Kontrola w zakresie zapewnienia ochrony granicy będzie wykonywana tak jak dotychczas przez Straż Graniczną.
W kwestii przewozów lotniczych nie zostały uwzględnione głosy części przewoźników odnoszące się do klauzuli non objection. Zaproponowane rozwiązanie przewiduje, iż obcy przewoźnik oraz przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego i państw konfederacji Szwajcarskiej będzie mógł wykonywać przewozy lotnicze do lub z Polski na warunkach określonych w zezwoleniu wydanym przez Prezesa ULC oraz przy uwzględnieniu postanowień umów i przepisów międzynarodowych.
W zakresie czasu pracy w lotnictwie cywilnym w nowelizacji znalazły się przepisy regulujące czas pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego. W rezultacie konieczne było dodanie nowych art. 103a-103d do aktualnie obowiązującej ustawy – Prawo lotnicze. Dodatkowo określono minimalny czas wolny od pracy zgodnie z normami prawa europejskiego. W zakresie czasu pracy członków załóg w przewozie lotniczym powinna zostać opracowana odrębna regulacja.